Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ik associeer het toch nog steeds met de hotels, de naam Bastion, maar dat wordt binnenkort misschien heel anders, in elk geval als het aan de mensen van Supergiant Games ligt. Die ken je niet, ik ook niet tot vandaag, maar ze bestaan uit een aantal ex-Command en Conquer designers, die dus nu terugkomen met een handgeschilderd isometrisch RPG. Hmm. Waarom moeten we dat interessant vinden?
Nou, er zijn toch wel wat dingen aan de game die er uitspringen. Allereerst de look; ik ben zelf erg fan van het handgeschilderde stijltje, maar heel vaak wordt het toch beperkt tot games op de Wii met zijn lagere resolutie omdat het zo vies veel werk is om dat in HD te doen. Dat in combinatie met het isometrische perspectief maakt het een soort van artistieke Final Fantasy Tactics of -voor wie zich die nog kan herinneren- Landstalker of Alundra.
De ontwikkelaar is zelf erg trots op de dynamische verteller, die tijdens het spelen het verhaal en de achtergronden vertelt afhankelijk van wat je doet en wanneer je dat doet. Het zou verder moeten gaan dan dat verhaaltje X ingestart wordt als je langs punt Y komt gelopen,maar wat voor vorm het precies gaat krijgen is nu nog niet bekend, al is de game wel al speelbaar voor de bezoekers van publieke gamebeurs PAX die dit weekend in Seattle gehouden wordt. Die zullen dan toch iets meer te zien krijgen dan deze trailer:
Ongetwijfeld krijgen we dus na het weekend meer details over hoe het speelt, want de rest van de zaken in het persbericht vinken alleen de te verwachten vakjes van een aktie-RPG af; wereld in de vernieling, beestachtige vijanden, wapens creëren, speciale krachten, etc. Het is de afkomst van het team en de kracht van het verhaal (zeker met die verteller) die het verschil moeten gaan maken voor deze game. Bastion is gepland voor de zomer van volgend jaar, dus er is nog genoeg tijd om te schaven.