Gaming31.08.2010

Social gaming prijst zichzelf uit de markt


social-gaming-prijst-zichzelf-uit-de-mar.jpg
social-gaming-prijst-zichzelf-uit-de-mar.jpg

Yoichi Wada, grootvaderlijk leider van Square Enix, heeft een probleem. De man die aan het hoofd staat van het Final Fantasy-imperium wil graag iets doen met social gaming, maar kan het niet betalen. Niet betalen, zeg je? En dat van het bedrijf dat zonder met de ogen te knipperen 91 miljoen dollar voor Eidos heeft neergeteld? Inderdaad.

In een interview dat hij gaf aan Bloomberg vertelde hij dat waardeschattingen van social networking-bedrijven als Zynga “onredelijke niveaus hebben bereikt, waardoor ze buiten onze reikwijdte vallen.” Oftewel: social gaming is onbetaalbaar geworden.

Je hoeft geen analist te zijn om te zien dat de business booming is: het is een en al consolidatie dat de klok slaat. Disney koopt Playdom, Google blijft aan de gang, haalde Jambool en Slide al binnen en kocht zelfs gisteren nog ontwikkelaar SocialDeck, net zoals walvis Zynga ook al wat kleinere vissen heeft opgeslokt. Al die aankopen zijn als een knipperende neon-reclame voor investeerders: “hier valt geld te verdienen!” Dus wordt elk bedrijf dat ook maar zijdelings te maken heeft met social gaming voor de zekerheid extra hoog gewaardeerd door beursanalisten.

final-fantasy-xiii-640x250

En zo krijg je de situatie dat iemand die een maand geleden nog luidkeels in een ander interview verkondigde dat “social gaming de toekomst is” en dat alle toekomstige games van de uitgever een sociaal media-component zouden krijgen nu uitspraken als hierboven moet doen. Nadat Wada al aangaf dat traditionele designers misschien niet ideaal toegerust waren om de nieuwe stijl van gaming te creëren en Square-Enix op zoek was naar vers bloed zijn ze natuurlijk tot de conclusie gekomen dat een simpele buyout van een bestaand social gaming-bedrijf niet te betalen zou zijn.

De oplossing? Voor Square-Enix betekent dat zoeken naar secundaire bedrijven, bedrijven die in markten als e-commerce en online payment zitten. Weinig sexy, maar wel noodzakelijk voor een bloeiend social gaming toekomst. Maar dat verse bloed dat de FantasyVilles van de toekomst moet gaan maken, waar haal je die nu vandaan? Het is ontzettend moeilijk om echt talent binnen te halen, want nu dat iedereen zich op de markt begeeft zijn alle grote bedrijven in de zelfde poel aan het vissen.

Screen shot 2010-08-31 at 08.34.15

Maar het gekke is: Square-Enix zou ook gewoon in Japan kunnen zoeken naar getalenteerde designers, want het is niet alsof de social gaming scene daar niet bestaat of niet groot is: het enige verschil tussen social gaming daar en hier is dat het daar gedomineerd wordt door mobiele applicaties in plaats van de social games op PC die je hier veel ziet. Het is daar iets om te doen in de metro, bus, of wat je ook gebruikt in de dagelijkse gang naar school of werk, maar thuis wordt er niet zo veel gesociald. En inderdaad, er is een Farmville-equivalent die je kunt spelen via de Facebook-equivalenten.

Waarom de vraag naar westers talent? Het zal meer aan de technische kant liggen, omdat daar de ervaring mist, maar één ding is zeker: ze kunnen maar beter snel een leuke start-up vinden, anders zijn alle goede al ingepikt door de concurrentie.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Social Games

Een kubus met Bluetooth

De Rubik's kubus is voor velen een verschrikking die leidt tot torenhoge frustraties. Denk je dat je de kubus bijna hebt opgelost, blijkt dat gele blokje nog bij het blauwe vlak te zitten. De enige optie? Alles weer hele...

Technology18.06.2018

Een kubus met Bluetooth

Makkelijker op te lossen?
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

HQ is een nieuwe twist op een oude formule: de trivia-quiz. De mobiele iOS- en Android-app van de makers van Vine laat je elke dag twee keer met duizenden anderen online op je iPhone strijden om een echte prijzenpot door...

Gaming27.03.2018

Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

250.000 dollar in de pot
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Misschien heb je nog nooit van Pirate Kings gehoord, maar de game heeft inmiddels al meer dan 75 miljoen gebruikers op Facebook en via een eigen iOS en Android app. Het wordt gemaakt door Jelly Button Games, een van de g...

Gaming04.01.2017

Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Israëlische Jelly Button Games gaat hard
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Hoera! Facebook belooft een einde te maken aan alle irritante uitnodigingen van spelletjes zoals Candy Crush en Farmville. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens een bijeenkomst in India. Volgens Zuckerburg kijkt Fac...

Social Media29.10.2015

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball BounceSEGA doet een Peggle met Super Monkey Ball Bounce, maar probeert nog wel het een en ander te verbeteren wat betreft look & feel. Net als het origineel is ook deze variant van de pachinko/flipperka...

Gaming10.09.2014

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini Strike
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Electronic Arts, zoals je uitgever EA eigenlijk zou moeten noemen, maakte vandaag bekend dat vanaf 14 juni de stekker uit Facebook-games The Sims Social, SimCity Social en Pet Society wordt getrokken. De boodschap liet a...

Gaming16.04.2013

EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Het jaar 2012 was een groot jaar voor Games op Facebook, populaire games als Angry Birds, SongPop, Dragon City en Texas Holdem Poker worden gespeeld door miljoenen gebruikers verspreid over heel de wereld.Rebel Entertain...

Gaming04.01.2013

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook

Eerder vandaag heeft het Facebook games team bekend gemaakt dat er iedere maand meer dan 235 miljoen mensen games spelen op Facebook. Vorig jaar waren dat er nog 205 miljoen per maand. Sinds het begin van dit jaar is het...

Gaming14.08.2012

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook