Het is zoiets waar je wel eens bij stilstaat maar dat je snel ook weer loslaat: de symbooltjes op je Playstation-controller, waar zouden die vandaan komen? Als één van de weinige uitzonderingen op zowel het kleurenschema als de lettervolgorde die er zijn bij de moderne controllers is het een ontwerp dat genoeg vragen oproept, maar je krijgt daar niet snel antwoord op.
Japans blad Famitsu (vertaald door 1UP) nam daar geen genoegen mee en vroeg het de ontwerper van de Playstation in het algemeen maar de controller in het bijzonder, Teiyu Goto, naar het verhaal achter de symbolen die iedereen nog steeds met de Playstation associeert.
Goto had een hoop ellende gehad met het management van Sony over de vorm van de controller, die men graag meer in de lijn van de platte Super Nintendo controller had gezien, die op dat moment werd gezien als de beste controller die er was. De ‘hendels’ hebben voor veel controverse gezorgd, maar met hulp van Sony’s toenmalige president Norio Ohga zijn ze er toch doorheen gekomen.
De symbolen hadden een hele andere oorsprong: waar alle controllers met primaire kleuren (blauw, rood, geel, groen) en letters werkten (dezelfde A,B,C en X,Y,Z zie we in alle andere moderne controllers sindsdien hebben gezien) wilde Goto iets dat nog makkelijker te herinneren was. Toen eenmaal de denksprong gemaakt was om symbolen te gebruiken was hij er snel uit: “ik ben direct met de driehoek-cirkel-x-vierkant combinatie gekomen en die is daarna ook niet meer veranderd.”
Elke knop kreeg een symbool met betekenis: de groene driehoek stond voor een viewpoint en zou kunnen staan voor een richting of iemand’s hoofd. Het roze vierkant stond voor papier en dus voor menu’s of documenten. De rode cirkel en het blauwe kruis staan voor ‘ja’ en ‘nee’ respectievelijk, wat op verschillende manieren verwarrend is. In eerste instantie in Japan, waar het kruis voor ‘nee’ staat maar niet de rode ‘nee’-kleur kreeg, daarna in het westen waar het kruis voor ‘ja’ wordt aangezien en de rode cirkel voor ‘nee’ staat, wat betekenende dat de meeste Japanse games de twee knoppen moesten omdraaien zodat westerlingen niet compleet in de war raakten.
Goto heeft ook de Playstation zelf ontworpen en is nog steeds dankbaar voor de kans die hij heeft gekregen; terecht, want wie zou tien jaar geleden niet in bijna elk huis naar binnen hebben willen kunnen lopen om naar een Playstation te wijzen en te zeggen: “die is van mij!” Het gebruik van de simpele geometrische vormen was “een gelukje” volgens hem en om nu nog steeds die symbolen overal in het Playstation-merk terug te zien doet hem goed. “Om zo de Playstation en de lol van games te communiceren is fantastisch.”