Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het Nederlandse Iceberg Interactive wil je agenda volboeken met Global Agenda, een MMO-shooter. Is Realtime Worlds niet met een soortgelijk concept op zijn bek gegaan? Inderdaad, maar deze game is een ander verhaal dan APB, kwamen we achter toen we de game ‘ontdekten’ op het Holland Paviljoen op de Gamescom.
In essentie speelt Global Agenda namelijk als een standaard third person shooter zonder coversysteem, wat het lekker vlot houdt. Elk personage draagt -vergelijkbaar met Tribes- een jetpack, die je niet tegelijkertijd kunt gebruiken met je wapens. Het switchen kan lastig zijn, vooral als je midden in een gevecht zit, maar daar wen je aan. En als je nou denkt “dit was toch een MMO-game?” dan zit je waar wij ongeveer zitten qua gedachtengang.
De focus ligt in deze game op je vaardigheden en niet alleen op het levels van je karakter. Beginnende spelers hebben evenveel kans om te winnen als de ervaren rotten. Het enige voordeel dat spelers van een hoger level hebben ten opzichte van beginners is dat zij meer wapens en uitrusting hebben vrijgespeeld. Deze zijn bij een bevorderde speler niet sterker, maar de mogelijkheden zijn wel uitgebreider, waardoor zij makkelijker kunnen anticiperen op bepaalde situaties.
Die uitrusting en wapens krijg je als beloning voor het uitspelen van een queeste, ofwel direct ofwel door ze te kopen met verdiende tokens die je krijgt voor het succesvol afronden van missies. Op (toekomstige) DLC na hoef je naast de aanschafprijs ook niets voor Global Agenda te betalen. Een reeds uitgebrachte uitbreiding vind je in Europa ook op de disc zonder extra kosten. Het bizarre hiervan is dat de game eerst wel subscription-based was maar dat het model midden dit jaar omgegooid is. Free-to-play dus, maar dan zijn er dus helemaal geen microtransactions, alles moet verdiend worden via de game zelf.
Vanwege het flexibele uitrustingssysteem en de klassen -die wel iets weg hebben van Team Fortress- die op elk moment aan te passen zijn word je nooit gedwongen om met een bepaald type karakter te blijven spelen, zoals dat bij veel andere MMO’s wel het geval is. Al vanaf het begin krijg je open slots die je naar eigen inzien kan vullen met wapentuig en gadgets.
Hoewel Global Agenda een zeer toegankelijke tutorial kent, wordt je daarna in het diepe gegooid. De game vergt nogal wat geduld en doorzettingsvermogen van de speler, want je moet er echt even inkomen. Zodra je op je gemak bent met de besturing en de verschillende modi, gaat het eigenlijk vanzelf. Vervolgens zul je al snel nieuwe wapens en uitrusting vrijspelen en dan kan de verslaving beginnen.
Er zijn 3 manieren om het spel te spelen. In co-op speel je met vier man tegen de AI, feitelijk een soort horde modus die culmineert in een eindbaas. Daarnaast kent het spel een competitieve en strategische modus. Competitief is ‘gewoon’ een shooter tegen andere spelers, met alle gebruikelijke capture the flag, team vs. team en free-for-all modi. De strategische modus speelt eigenlijk hetzelfde als de competitieve, maar nu speel je om territorium dat wordt uitgebeeld als een map vol Catan-achtige tegels op een wereldkaart.
Je kunt om gedeeltes van die wereld te veroveren een factie vormen of je bij een bestaande factie aansluiten en dan ontstaat er een soort van meta-game waarin de gebieden bebouwd kunnen worden met fabrieken, defensie of andere zaken die de oorlog (want dat is het constante conflict) makkelijker kunnen maken voor je factie. Die modus is een leuk diep bad om in te duiken als je die mate van toewijding hebt en vergelijkbaar met wat CCP van plan is met het binnenkort te verschijnen Dust 514, al heeft die laatste nog ambitieuzere plannen.
Volgens maker Hi-Rez studio heeft Global Agenda 100.000 spelers en dat is niet slecht voor een startende MMO (de game kwam in februari uit in de VS), maar het is wel zaak om die basis vast te houden en verder uit te breiden, zodat toekomstige DLC te bekostigen is. De impact van de beslissing om free-to-play te gaan is nog niet zichtbaar op dit moment, maar het is nu belangrijker dan ooit om de spelers geïnteresseerd te houden zodat ze de nieuwe uitbreidingen gaan kopen.
De gratis proefperiode is een goede manier om spelers te werven en ze binnen te halen, al vind ik het echt redelijk verbazend dat ze een game van dit formaat voor €30 kunnen verkopen en in de lucht houden. Het wordt nog gekker als je dan bedenkt dat dit eigenlijk een indie-game is, want de game oogt zeer professioneel. Als je van shooters houdt en er ver genoeg mee wilt gaan om de strategische modus te gaan spelen kom je er financieel in elk geval genadig van af en dat kunnen we als Nederlanders alleen maar toejuichen, toch?