Gaming24.08.2010

Need for Speed Hot Pursuit hands-on: guess who’s back?


Need for Speed is een raar beestje: de serie is de laatste paar jaar heen en weer geslingerd door EA als een soort van vliegende keep in het race-genre: waar er een modegril of leegte was in de line-up gooide EA er Need for Speed tegenaan, zoals Need for Speed: SHIFT, Undercover, Most Wanted of welke andere Need for Speed er in een jaar uit is gekomen. Maar dit jaar gaat EA heemaal terug naar de roots: Hot Pursuit deelt niet voor niets de naam met de derde game in de serie die alweer uit 1998 stamt.

Maar wat deze terugkeer nog interessanter maakt is de uitvoerende partij: Criterion Games, bekend van -jawel- de Burnout serie. Die moeten er voor zorgen dat de races en achtervolgingen bloedstollend zullen zijn, waar geen twijfel meer over bestaat na een korte speelsessie met producer Matt Webster.

need-for-speed-hot-pursuit-hands-on-gues.jpg
need-for-speed-hot-pursuit-hands-on-gues.jpg

Maar voordat het zover was wilde hij nog een aantal dingen kwijt over het nieuwe systeem dat spelers te allen tijde moet elkaar moet verbinden: Autolog. Dat dient een aantal doelen, allereerst een duidelijke en constante verbinding tussen jezelf als speler en je vrienden. Dat neemt de vorm aan van een soort van RSS/Twitterfeed die maar blijft doorlopen in het hoofdmenu zonder dat je daar last van hebt. Die laat je zien wat er aan de hand is.

Screen shot 2010-08-24 at 21.05.28

Daarnaast is er de ‘recommends’-knop, die ervoor zorgt dat je iets gaat doen met die informatie. Die is zo in elkaar gezet dat hij je laat zien dat een vriend je tijd heeft verbeterd of anderszins verslagen, maar het mooie ervan is dat je met één druk op de knop dat probeert goed te maken. Dus geen menu’s meer om door te spitten, je kunt zo aan de slag: “Kijken, drukken, racen”, zoals Webster het tijdens de presentatie noemt.

Dat is vooral fijn voor mensen die geen tijd meer hebben om constant met hun vrienden tegelijkertijd online te gaan, zo zegt hij. “Ik heb al moeite genoeg om mijn vrienden ééns in de week te zien, laat staan dat ik een vast tijdstip geregeld krijg waarop iedereen altijd online is om tegen elkaar te spelen. Met Autolog zie ik toch altijd wat ze aan het doen waren en kan ik daar direct op reageren, zonder dat we tegelijkertijd online zijn.”

En dan het racen zelf: waar Criterion op de E3 vooral liet zien hoe de pursuit modus werkte waarin je als agent de racer moet vangen wilden ze nu een ‘gewone’ race laten zien. We kregen de kans om met zes man te rijden, waarbij het direct aanvoelde als Burnout, maar dan zonder het super-agressieve in de reling beuken van de tegenstanders. Ik weet dat omdat ik mijn uiterste best heb gedaan en niemand heb kunnen laten crashen. Wat wel nog steeds werkt zijn alle andere manieren die je in die game gebruikte om vooruit te komen: op de verkeerde weghelft rijden, vlak achter iemand rijden (draften) en alle andere vormen van link gedrag.

Net zoals in Burnout verdien je boost die je dan weer kunt gebruiken om nog leider te gaan rijden, etc., etc. Maar ook hier geldt: ga niet te ver, waar ik achter kwam toen ik mijn eerste plaats weggaf omdat ik zonodig vlak langs een gewone weggebruiker wilde scheren en me verkeek op de afstand. Het is nog goedgekozen, maar één ding was wel vanaf de eerste bocht duidelijk: het gevoel van een superbolide die doet wat je ervan verwacht is net zo goed als ‘ie in Burnout was, al zijn de snelheden niet zo waanzinnig in Need for Speed.

Ik ben nooit een fan geweest van de NFS serie, al heb ik een aardige ervaring gehad met SHIFT vorig jaar, maar op het moment dat Criterion de in principe gouden formule van agenten VS straatracers de schwung geeft die zo’n game nodig heeft om het aan te laten voelen als wegmisbruikers op een paar gram pretpoeder, dan ben ik dus van de partij. De game komt 18 november voor de Xboox 360, Playstation 3 en PC uit, dus het goede nieuws is dat we niet meer lang hoeven te wachten!

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over EA

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders