Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
We hebben de charts een paar weken overgeslagen, maar behalve de lancering en niet verrassende topnotering van Starcraft 2 is er niets veranderd: Red Dead Redemption, Super Mario Galaxy 2/Pokémon/New Mario Bros./Wii Fit, Call of Duty: Modern Warfare 2 en natuurlijk nieuw terug op nummer 2: Mario Kart Wii. Dat verzin je toch niet!
Het is niet dat ik twijfel aan de mensen bij GfK maar ik zou toch graag de cijfers naast de notering willen zien om wat context te krijgen, want sommige dingen zijn bijna niet te geloven. Neem bijvoorbeeld Mario Kart Wii. Als je naar de Wii charts kijkt zie je dat de game al 119 weken ononderbroken in de Wii-top tien staat.
Dat is meer dan twee jaar, maar ik weet niet of dat nu een fantastische prestatie is voor Nintendo of een zielige bedoening voor alle uitgevers die geld hopen te verdienen op de Wii. Wat het antwoord ook is, ik kan me echt niet voorstellen dat Mario Kart duizenden stuks per maand verkoopt, dus dat zou betekenen dat de andere games die we constant in de top 10 zien ook niet zo heel veel zullen verkopen
Erger nog wil dat zeggen dat een aantal van de nieuwe games die op de markt zijn gekomen toch weinig tot geen exemplaren verkocht hebben, anders hadden ze (al was het maar kortstondig) een hoge plaats kunnen opeisen. Het is in dat opzicht redelijk ernstig om te zien dat games van de orde God of War 3 geen vaste voeten kan krijgen in de top tien, want als de knallers het niet doen, wat dan wel?
Op de Wii is het nog wel te begrijpen, daar heeft iedereen de handleiding wel gelezen over hoe ze “veiligheidskopieën” moeten maken van hun games en worden de originele games het meest door (groot)ouders gekocht die gaan voor wat ze kennen, en Mario, die kennen ze wel. Maar als er meer moekes zijn die Mario Kart Wii kopen voor hun kroost dan er gamers zijn die Modern Warfare 2 voor de Xbox 360 kopen, dan wordt er niet veel verkocht aan de hardcore gamers, zoveel is zeker.
Volgende week is het Gamescom-week, dus ik denk dat er weer weinig gaat veranderen, tot de volgende episode van “when time stood still”!