Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ja, je leest het goed, schuldige, want je hebt in het afgelopen kwartaal één van de map packs voor Call of Duty: Modern Warfare 2 gekocht, toch? Dat betekent dat je één van de meer dan 5 miljoen mensen bent die dat hebben gedaan, waardoor de uitgever een slordige 75 miljoen heeft verdiend met in totaal tien multiplayer levels voor een shooter, waar Kotick als CEO natuurlijk een mooi graantje van meepikt.
Get with the program, people: zo krijgen we de prijs van downloadable content natuurlijk nooit naar beneden! Maar even serieus: dit is toch wel spannend, en niet alleen voor Kotick’s financieel adviseur.
Want het echte relevante nieuws is dat dit afgelopen kwartaal dus ook het eerste geweest waarin de omzet uit digitale verkopen groter is geweest dan die van de games in de winkel. Dat meldde Activision in een praatje voor investeerders. En het is niet alsof de uitgever niets in de winkel heeft gelegd: in de periode waar we het over hebben zijn Blur, Singularity, Transformers: War for Cybertron en Shrek: Forever After uitgekomen.
Dat wil nogal wat zeggen voor de kracht van digitale content, hoewel deze games het in de winkel ook niet zo goed gedaan hebben. Zeker Blur niet: die eindigde achteraan de kettingbotsing met Modnation Racers en Split/Second, en Singularity is het niet veel beter vergaan. En aan de digitale kant staan dan de Call of Duty DLC en de inkomsten uit World of Warcraft. Gek genoeg is dit dus geen triomf voor digitale distributie (al ben ik benieuwd naar de cijfers van Starcraft 2), want er is veel geld uitgegeven online, maar wel voornamelijk voor bestaande games.
De boodschap is duidelijk: grote franchises leveren veel makkelijker veel meer inkomsten op dan nieuwe games die zich nog niet bewezen hebben. Activision lijkt die filosofie ook te volgen, want ze kondigden daarna aan dat ze de grootste investering ooit voor een lancering hebben gedaan voor Call of Duty: Black Ops, die dit najaar zal uitkomen. Want, zo zegt Kotick “games moeten ook concurreren met alle andere activiteiten die de vrije tijd van de consument kunnen vullen, maar ik denk dat [Black Ops] iets is dat de potentie heeft om een veel bredere doelgroep aan te spreken dan ooit tevoren.”
En geloof maar dat de eerste paar map packs voor de shooter al in de steigers staan om die bredere doelgroep 15 euro per keer afhandig te maken. Als Black Ops het succes wordt dat ze denken bij Activision krijgen ze als toetje dan toch weer zo’n 100 miljoen binnen voor een minimale inspanning. Niet slecht, zeker omdat je niets hoeft af te geven aan de winkels. Als ze nu toch eens Microsoft en Sony konden uitschakelen…
Hopelijk zullen ze wel blijven investeren in nieuwe games, want hoe onwaarschijnlijk dat nu ook lijkt, ooit gaat het afgelopen zijn met Call of Duty, World of Warcraft en nieuwe melkkoe Starcraft 2 en dan moet er wel iets nieuws zijn om mee verder te gaan.
Verder lezen over Activision
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Gaming23.05.2024
Activision kondigt Call of Duty Black Ops 6 aan met politiek tintje
Gaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming13.10.2023
Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Gaming08.08.2023
Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten
Gaming28.07.2023
Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers
Gaming12.07.2023
Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen
Gaming05.07.2023