Of je nu ontwikkelaar bent van de grootste hit van de laatste paar maanden of een kleinere studio die zich op handheldgames en ports richt, soms heb je mensen te veel en dan moeten er vervelende beslissingen gemaakt worden. Deze week kwamen bij twee studio’s dat soort beslissingen boven water.
UPDATE: En om het thema door te trekken kwam Sony Online ook gisteren nog met de aankondiging dat 35 mensen eruit gaan, om de “operationele efficiëntie” te verbeteren.
Bij God of War: Chains of Olympus ontwikkelaar Ready At Dawn moeten er 13 mensen uit, omdat de huidige projecten allemaal klaar zijn en de nieuwe nog niet op stoom. Datzelfde is aan de hand bij Rockstar San Diego, verantwoordelijk voor Red Dead Redemption. Daar zijn volgens Kotaku ongeveer 40 man buiten gezet, want “een flink gedeelte” van de ontwikkelaar zou behelzen.
Volgens een officieel statement van komiek Studio manager Steve Martin “fluctueren de groottes van onze teams altijd om zo efficient mogelijk games te kunnen maken. We zorgen goed voor de mensen die hiermee te maken hebben gekregen en we zijn hard aan het werk aan DLC voor Red Dead Redemption.” Bij Ready at Dawn brachten ze het iets anders: “We hebben de beste en meest talentvolle mensen gevraagd om voor ons te werken, maar vandaag hebben we 13 van hen moeten wegsturen. Dat is de keerzijde van onafhankelijkheid.”
De ontwikkeling van games is ondertussen zo’n grote zaak dat je als studio wel constant moet schuiven met personeel, maar het maakt een carrière in de gamesbusiness wel een riskante zaak, want je moet per project angst hebben dat je er niet (meer) bij zit. Dat zou je dan normaliter ontlopen als je bij een grote uitgever gaat werken met meerdere studio’s, maar dat heeft de mensen bij Rockstar helaas niet mogen redden.