Google is de smartphone oorlog wereldwijd aan het winnen, maar daarbij worden ze grotendeels geholpen door de verkoop van de zogenaamde low-end devices die in grote getale worden verkocht in een aantal opkomende markten. Het verschil tussen Android en de iPhone op de grootste mobiele markten is veel kleiner dan iedereen verwacht.
Onderzoeker Flurry presenteerde eerder deze week op de Game Developers Conference in San Francisco data die laat zien hoe smartphone en tablet gamers hun tijd spenderen. Onderstaande grafiek laat de verschillen zien tussen Android en iOS device gebruikers die actief games downloaden en spelen in de top 5 markten.
Het speelveld ziet er redelijk gelijkmatig verdeeld uit, behalve in Zuid-Korea. De inwoners van dat land, dat Flurry beschrijft als ’s werelds eerste smartphone verzadigde markt, vermijden vooral de Apple devices. Koreanen geven de voorkeur aan de thuisploeg, Samsung, en de op Android-gebaseerde telefoon-tablet hybrides. “South Koreans love their phablets,” aldus Torrey Lincoln, Flurry’s senior director of games business development, tijdens zijn GDC presentatie.
“It’s pretty clear that the age of Android global dominance is here,” aldus Lincoln. “Worldwide, the future for Android looks bright.”
Maar meer volume wil niet zeggen meer winst. De gemiddelde prijs van een Android app is volgens Flurry zo’n 6 cent. Voor Apple is dat 19 cent voor de iPhone en 50 cent voor de iPad.