Analytics software is zeer breed inzetbaar: ieder bedrijf, ongeacht de sector of dienstverlening, heeft namelijk continu te maken met een zeer grote stroom aan binnenkomende informatie. Bedrijven kunnen belangrijke inzichten krijgen door deze enorme hoeveelheid gegevens te analyseren. Zo ook in de game-industrie. Bigpoint, een toonaangevende ontwikkelaar van online games, gebruikt analysesoftware om real-time inzicht te krijgen in onder andere de acties en de verdiensten van individuele gamers. Op deze manier kan het bedrijf in kaart brengen hoe spelers zich binnen een spel gedragen. Dit levert waardevolle informatie op waarmee een organisatie zelfs de totale omzet van het spel kan verhogen.
Online gaming
Zo heeft Bigpoint in 2011 de game ‘Battlestar Galactica Online’ ontwikkeld, vernoemd naar de gelijknamige science fiction televisieserie uit 2004. Dit populaire, browser-gebaseerde online spel, heeft inmiddels meer dan 17,1 miljoen geregistreerde spelers. Het is een zogenoemd resource management en ‘combat’ game, wat zoveel wil zeggen als dat je tegen elkaar vecht en zelf in middelen zoals geld, water en benzine moet handelen. Als piloot in een ruimteschip vecht de speler aan de zijde van de mensheid of aan de kant van de cyclopen.
Dit type spel kent geen einde: een speler kan niet winnen door het spel ‘uit’ te spelen. Wel kunnen de gamers succesvol zijn in hun gevechten, kunnen zij naar hogere levels gaan, komen ze op een leaderboard te staan en ontwikkelen zij hun personage. In het begin is een karakter nog niet zo sterk, maar naarmate het spel vordert en hij gevechten wint, dan nemen ook zijn vaardigheden toe.
Analyses
Om achter gedragingen van individuele spelers te komen, moet een bedrijf echter eerst de relevante en juiste data verzamelen en analyseren. In Battlestar Galactica Online vinden er maar liefst 5.000 acties per seconde plaats, welke allemaal naar de analytics-omgeving moeten worden overgezet. Dit was eerder ondenkbaar! Al de gegevens uit het spel, bieden gezamenlijk een schat aan informatie over de gamers. Maar voor het verzamelen en analyseren van gegevens, is software nodig..
Analytics is de verzamelnaam voor software-oplossingen die data analyseren. De toepassing verzamelt gegevens op een enorm hoge snelheid en haalt deze uit diverse bronnen. Denk dan aan social media (statusupdates en tweets), Office-bestanden, maar ook e-mail, spreadsheets en andere verzonden of opgeslagen digitale informatie, en dus ook uit games. De analyses leveren real-time zicht op de prestaties van de game. Bigpoint kan op basis van die output gericht beslissingen maken en persoonlijke aanbiedingen doen aan spelers.
Verhoog de winst
Maar wat leveren zulke analyses Bigpoint nu in realiteit op? In eerste instantie kunnen zij in de resultaten per speler opzoeken wat hij of zij hen in geld oplevert en hoe hij zich gedraagt binnen het spel. Bigpoint kan vervolgens via het observeren van real-time gedrag van een specifieke speler direct persoonlijke aanbiedingen doen. Dit kan bijvoorbeeld extra water en voedsel zijn voor een gereduceerd tarief of een uitbreiding van de mogelijkheden binnen het spel. Het bedrijf probeert op die manier de conversie van het aantal gastspelers naar geregistreerde, betalende spelers te verhogen. Daarnaast kunnen zij zo ook het gedrag sturen, en daaruit weer meer omzet creëren. Bigpoint verwacht maar liefst een omzetverhoging van 10 tot 30 procent per jaar door rekening te houden met analyseresultaten. Tot slot verhoogt het de interactie tussen de speler en de ontwikkelaars. Zo kan de speler op een meer persoonlijke wijze aangesproken worden en wordt het spel continu verbeterd naar wens van de gebruiker.
Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy bij SAP Nederland.