De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Via IT-trends is de betrokkenheid, de productiviteit van het personeel en de klantgerichtheid van bedrijven aanzienlijk te verbeteren. Een van die trends is gamification: het toepassen van gametechnieken in een niet-game omgeving. Het spelen van spellen is echter niets nieuws. Wat wel nieuw is, is dat we steeds vaker de impact erkennen van deze spelelementen op het gedrag van de speler. Door spelelementen toe te voegen aan de werkomgeving, kunnen bedrijven hun medewerkers dan ook stimuleren, motiveren, binden en verleiden. Voor het bedrijfsleven is er inmiddels al een aangepaste term voor: Enterprise Gamification.
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als eBay: zij hanteerde lange tijd een puntensysteem via GBase, waarbij gebruikers op de website hun persoonlijke status – en rangorde – konden terugvinden. Het succes van een dergelijk systeem toont het belang van het imago of reputatie. De mogelijkheid om een bepaalde rang te behalen, zoals de ‘verkoper van de maand’, stimuleert klanten en gebruikers van eBay dan ook om te allen tijde hun beste beentje voor te zetten. Dit is natuurlijk een enorme ‘boost’ voor de productiviteit en de betrokkenheid van de gebruikers van je dienstverlening.
Carpooling
Maar het hoeft niet altijd te draaien om concurrentie. Dat bewijst SAP met hun ‘gamified’ carpool-app SAP TwoGo. In principe werkt deze app als elk carpoolingssysteem, waarbij werknemers gezamenlijk hun reis van huis naar kantoor en weer terug kunnen inplannen. SAP TwoGo verschilt echter van de reguliere carpool-toepassing, doordat de deelnemende carpoolers ook punten krijgen toebedeeld en kunnen meespelen met een ingebouwde loterij. Hierbij draait het dus niet om wie het beste presteert, maar gaat het om samenwerking en participatie. De beloning volgt in de vorm van beter onderling contact en een efficiëntere indeling van tijd en middelen. De cloud-applicatie is bovendien toegankelijk vanaf het internet, vanaf mobiele toepassingen en zelfs vanuit Outlook. Dit stelt de gebruikers in staat om via het systeem eigen ritten aan te bieden, of op zoek te gaan naar iemand die een rit aanbiedt. Naast het ontmoeten van nieuwe mensen binnen de organisatie, scheelt het carpoolen tijd en benzine. Wederom draagt dit bij aan de productiviteit (meerijders kunnen al werk verrichten tijdens de reis) en aan de betrokkenheid van medewerkers (netwerken tussen verschillende afdelingen).
Teamverband
Nitro Salesforce speelt weer in op andere elementen. Deze beproefde technieken veranderen handmatige processen in een gebruiksvriendelijke sales-applicatie. Deze toepassing bevat een leaderboard, een status- of voortgangsbalk, en de mogelijkheid om uitdagende proeven te creëren. In teamverband houden de deelnemers hun voortgang en positie bij via het leaderboard, ontvangen zij punten en prijzen, en via de chat-functie blijven zij op de hoogte van de laatste informatie en ontwikkelingen. Dergelijke spelelementen verlagen bovendien de druk op individuele verkopers en biedt hen de mogelijkheid gezamenlijk te streven naar het beste resultaat.
Fans
Gamification hoeft, net als bij eBay het geval is, niet altijd alleen op de werknemers van de organisatie van toepassing te zijn. Waar eBay ook punten toekent aan gebruikers die hun producten via eBay aanbieden, richt Samsung Nation zich specifiek op hun fan base. Het loyaliteitsprogramma van Samsung gebruikt gamification om de grootste fans te waarderen en om hen meer bij de organisatie te betrekken. Gebruikers van deze toepassing kunnen ook punten verdienen, steeds naar een hoger level worden bevorderd, ‘badges’ ontgrendelen en meedoen met wedstrijden en promoties. Dit kunnen zij doen door video’s te kijken, op artikelen te reageren, producten te reviewen en feedback te leveren. Op deze manier kunnen organisaties hun fans dichter naar zich toetrekken en van hen waardevolle ambassadeurs voor het bedrijf maken.
Zo’n zelfde vorm van participatie is terug te zien bij het SAP Community Network (SCN). Dit netwerk vraagt aan de medewerkers om hun mening en kennis te delen door blogs te schrijven, vragen te beantwoorden, white papers door te sturen, enzovoorts. Wederom worden de deelnemers daarbij beloont met punten, awards, en benoemingen op het leidersoverzicht. In dit geval konden de deelnemers zelfs hun punten inruilen voor T-shirts of hun punten aan een goed doel doneren.
Door spelelementen toe te voegen aan een non game-omgeving, verbeteren bedrijven dus spelenderwijs de betrokkenheid en productiviteit van de deelnemers en kunnen dit vervolgens sturen richting het gewenste gedrag. Game-elementen in het werk helpen daarmee niet alleen het plezier in de werkzaamheden te behouden of de productiviteit te vergroten, maar het verbetert ook het onderlinge contact en de omgang met klanten. Het is voor organisaties dan ook zeker het overwegen waard om een eigen vorm van gamification toe te passen.
Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy bij SAP Nederland.
[© Robert Kneschke – Fotolia.com]
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017