De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Onlangs was er de wereldwijde release van het spel GTA V. Ook in Nederland stonden er ’s nachts rijen gamers voor de winkels te wachten om het eerste exemplaar van het duurste spel ooit in handen te krijgen. Binnen drie dagen na de lancering bracht GTA V al meer dan 1 miljard dollar in het laatje, een record.
Hieruit blijkt maar weer dat we dol zijn op het spelen van spellen. Steeds meer bedrijven zijn dit door gaan krijgen en implementeren spelelementen in hun werkprocessen. We noemen dit gamification.
Gamification?
Veel mensen fronsen wanneer ze de term voor het eerst horen. Gamification op de werkvloer gaat om het leuker maken van werkzaamheden waar je normaal gesproken helemaal geen zin in zou hebben, je maakt ze dus meer als een spel. Dit moet ertoe leiden dat je werk leuker wordt om uit te voeren, waardoor je dus gelukkiger wordt en ‘bad moods at work’ verleden tijd zijn.
Zie je het nog niet helemaal voor je? Ik geef je een voorbeeld. Nitro for Salesforce is een tool om het verkoopproces op het Salesforce platform te ‘gamificeren’. Simpel gezegd kunnen medewerkers punten of beloningen scoren door bepaalde activiteiten uit te voeren die een manager vooraf bepaald.
Nitro for Salesforce
Gamification speelt in op de intrinsieke motivatie van de mens, motivatie die uit de persoon zelf komt. Met behulp van spelelementen is het mogelijk om menselijk gedrag positief te beïnvloeden en deze intrinsieke motivatie te triggeren. Je wilt er dus voor zorgen dat iemand het door jou gewenste gedrag met plezier gaat uitoefenen.
Maak het werk leuker en je krijgt meer gedaan. Beloon je werknemers voor hun energie in leuke werkzaamheden en je verhoogt de betrokkenheid en het enthousiasme van je personeel.
Feedback
Een belangrijk kenmerk van gamification is, net als bij games, de snelheid waarmee je feedback ontvangt op jouw acties. De generatie die opgegroeid is met spellen als GTA en FIFA hunkert namelijk naar deze ‘feedback loops’, waarin er frequent feedback wordt ontvangen voor de kleinste acties.
Het voortdurend halen van kleine, simpele doelen om een groter doel te bereiken is wat games verslavend maakt. Het gebruik van feedback loops en simpele doelen maakt personeel enthousiaster dan wanneer we ze dezelfde taken over en over laten doen zonder feedback of een kans om iets te ‘winnen’.
Nederland
In Nederland is gamification nog niet zo’n big business als in de VS. Langzaamaan beginnen bedrijven in ons land gamification in te voeren. Het is vrij logisch dat managers eerst bewijs willen zien voordat ze de sprong in het diepe wagen. Meer succesvolle cases leiden namelijk tot een grotere kans dat het bij anderen ook kan werken, mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Naast de lage hoeveelheid bewijs is er een andere oorzaak waarom gamification nog geen sleutelrol speelt in de manier waarop we ons personeel betrekken en activeren, namelijk een gebrek aan kennis. Natuurlijk ontwikkelt deze kennis zich met de toename van het aantal succesvolle voorbeelden, maar men moet er rekening mee houden dat het nadoen van geslaagde cases niet zomaar tot succes bij jouw bedrijf leidt.
Gamification done right
Maar hoe krijgen we gamification dan wel succesvol geïmplementeerd? Meer blije gezichten op het werk is namelijk iets waar we allemaal graag voor tekenen. PCWorld gaf vijf principes voor een winnende gamification strategie.
-
1. Begin bij het begin. Focus op het huidige gedrag van je personeel. Beloon je werknemers voor wat ze nu al goed doen en ze zullen bereid zijn meer te doen als ze erkenning ontvangen.
-
2. Maak doelen meetbaar. Als je wilt focussen op specifiek gedrag moeten je doelen natuurlijk wel meetbaar zijn. Meetbare doelen zijn een standaard onderdeel van de gamification formule.
-
3. Meet de verandering. Om te zien of je gamification inspanningen effect hebben, meet je het gedrag van je werknemers voor en na het invoeren van je nieuwe strategie. Het volgen en bijhouden van data is misschien wel het belangrijkste onderdeel van gamification.
-
4. Beloon incrementele vooruitgang. Bij de meeste spellen krijg je beloningen voor zowel kleine als grote mijlpalen. Als je mensen beloont voor hun incrementele vooruitgang naar grotere doelen, geef je ze motivatie om door te gaan.
-
5. Betrek social media. Geef werknemers de mogelijkheid hun prestaties te delen. Het maakt niet uit of het via een open of gesloten omgeving gebeurt, het kunnen delen van mijlpalen geeft betekenis aan iemands werk. Daarnaast heeft het ook een motiverend effect wanneer men elkaars prestaties kan vergelijken. Twee vliegen in één klap dus.
Concluderend
Het effectief invoeren van gamification vergt aardig wat werk. Er moet continu rekening gehouden worden met de eigen identiteit, de relatie met werknemers en het werk om te begrijpen wat mensen nou echt motiveert. Voer gamification gehaast en onhandig in en het verliest zijn waarde, maar voer het succesvol in en het leidt tot productievere en gelukkigere werknemers en dat is wat we willen. Game on!
Deze blogpost is geschreven door Marvin Burghardt van TruQu.
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017