Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het zal je maar gezegd worden als megabedrijf dat zo’n 40 miljoen consoles in huiskamers heeft gezet en bezig is met een nieuwe richting voor diezelfde console, maar het is echt waar volgens analisten van DFC Intelligence: Microsoft kan niet winnen in de entertainmentbusiness.
De reden? Het zou niet de bagage hebben om de Xbox 360 echt naar de grote massa te brengen. Maar daar is de Xbox 360 toch al? Hoe kunnen ze zoiets zeggen?
Microsoft, zo zegt DFC, is als bedrijf altijd sterk geweest in het verbeteren en uitbouwen van goede ideeën, of die nu van hunzelf kwamen of niet. Dat doen ze nog steeds, kijk maar naar de recent uitgelekte presentatie dat de volgende versie van Windows op ramkoers richting Apple’s OSX zou zetten. Dat heeft tot nu toe goed gewerkt voor de mannen in Redmond, maar in de game-business werkt dat niet helemaal.
Je ziet het aan de strategie die ze bij Kinect toepassen: de hele presentatie van Microsoft stond bol van de games die je precies terug kunt linken aan andere al uitgebrachte games in de casual sfeer, zonder uitzondering games die heel succesvol zijn geweest. Ik hoor het een marketeer zo zeggen: “Als we mensen laten zien dat wij dat ook kunnen, maar dan beter, krijgen we ze om.”
Maar ik ben echt bang dat die games die iedereen al kent niet genoeg gaan zijn: de enthousiastelingen prikken er direct doorheen en zijn al “rip-off!” aan het roepen voordat de presentatie afgelopen is en de mensen die ze dan op een andere manier moeten bereiken (zoals Jan al zei: familiers met kinderen) krijgen ze niet gecoverd omdat -alle pogingen van Mcrosoft’s marketing ten spijt- de impressie van de Xbox 360 nog steeds eentje van ‘hardcore shootermachine’ is. En dan helpt een enkele verdwaalde game voor de casual doelgroep ook niet, want grof gezegd hebben die al een Wii.
Er is een bepaald iets nodig om een serie groot te laten worden, maar een derde generatie variatie op een goed idee gaat geen impact hebben. Kijk naar Viva Piñata: een prima game die het niet gedaan heeft, ondanks verwoede pogingen om het te laten slagen: tekenfilmserie er achteraan gegooid, spin-off minigame collectie, tweede deel, het heeft allemaal niet geholpen. Heeft zich iemand al afgevraagd waarom de hell er geen Viva Piñata Kinect game is in plaats van Kinectimals of is de serie al ten dode opgeschreven?
Maar ja, virtuele huisdieren zijn hip, hebben de focus tests uitgewezen, dus dat moet in de portfolio, net als dansgames, fitness, sportactiviteiten; de typische games die een succesverhaal zijn geworden. Maar dat is niet voor niets zo: die games hebben allemaal een niche gevuld die nog leeg was en als je daar achteraan sjokt heeft iedereen het wel gezien. Dus misschien hebben ze wel gelijk bij DFC, misschien kan Microsoft zich niet meten met Nintendo, net zoals Sony dat eigenlijk ook niet kan.
Sony heeft echter het voordeel van de betere techniek, betere naam en de altijd genoemde maar nu pas meetellende joker in Blu-Ray, althans in Europa. De verkoopcurve begint nu ook af te vlakken bij de 360, terwijl de PS3 stijgend is op het moment, dus de kans is groot dat Sony Microsoft wereldwijd toch voorbij zal streven voordat we elkaar weer gelukkig nieuwjaar hebben gewenst. Kinect gaat zoals het er nu uitziet niets veranderen in die situatie.
Sterker nog, in plaats van dat ze hun plek als hardcoremachine koesteren en zorgen dat ze die doelgroep in de pocket houden (want die geven tenminste geld uit aan games) gaan ze de grote massa proberen binnen te halen met een apparaat dat met de verwachte -te dure- prijs van $150 nog steeds meer kost om te maken en te marketen dan het opbrengt, en dan vragen ze zich af waarom mensen niet aan de deuren van de winkel staan te rammelen om het te kopen.
Dat kost allemaal klauwen met geld, maar dat is de prijs van het toetreden tot de bredere markt. Ik snap die expansiedrift wel, want als je te snel tevreden bent komt het met je platform ook niet goed, dan wordt je weer verweten dat je doelgroep te klein is en zullen andere partijen geen games maken voor je apparaat, en dat is iets wat alleen Nintendo zou kunnen overleven.
Daarnaast is een project als Kinect wel gewoon supervet omdat iets dat 5 jaar geleden science fiction zou zijn eind dit jaar in mijn huiskamer gaat staan. Maar los van dat ik daar als geek wel blij van word gaat het geen Xboxen verkopen omdat er wel een nieuwe speelmodus is maar geen nieuwe spellen om te spelen. En dat is dus het probleem.
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024
5 handige programma’s voor online samenwerken
Verder lezen over Xbox 360
Gaming29.07.2024
Het is over en uit met de Xbox 360 Store
Gaming19.06.2019
Minecraft: Story Mode nu beschikbaar op Xbox 360 voor € 100 per aflevering
Wees gewaarschuwd!Gaming18.05.2018
Dit is hem: de Xbox Adaptive Controller
Gaming21.02.2014
Fable Anniversary: een te verouderde klassieker
Gaming14.12.2013
Microsoft verhoogt de veiligheid van Xbox Live na onthullingen NSA
Gaming14.11.2013
Battlefield 4 is slechts een blauwdruk
Technology21.05.2013
Later vandaag: Next-Gen (Durango) Xbox live event
Gaming07.05.2013