Candy Crush: je haat het of je vindt het geweldig. In beide gevallen is het mogelijk dat dit te maken heeft met het verslavingsgehalte van het spelletje. Zelf ben ik niet zo blij met het feit dat ik al weken mijn uiterste best doe om een bepaald level te halen, terwijl ik zie dat het grootste gedeelte van mijn Facebook-vrienden al zeker 100 levels verder zijn. De makers hoeven ook niet te klagen, want blijkbaar levert de app zo’n 500.000 euro per dag op. Dit dankzij in-app aankopen, aangezien de applicatie gratis te downloaden is.
Candy Crush werkt heel simpel: verschuif snoepgoed op een raster om het te sorteren. Vervolgens verdwijnt het snoep en komt er weer iets te snoepen voor in de plaats. Elk level zit weer anders in elkaar en soms wordt het je erg lastig gemaakt door bijvoorbeeld gelatineblokken die je eerst weg moet halen voordat je de snoepjes kunt sorteren. Door het spel vaak te spelen, krijg je meer mogelijkheden en kom je steeds sneller bij je doel. De koppeling met Facebook zorgt ervoor dat je toch wat druk voelt van je vrienden wanneer je te lang bezig bent met een bepaald level.
Op jaarbasis blijkt de applicatie dus zo’n 180 miljoen euro omzet binnen te halen, wat erg veel is. Op deze wijze is het voor de ontwikkelaars erg lucratief om het spel in leven te houden. Van de 50 best verdienende applicaties in de App Store en in de Play Store zijn er zo’n 45 gratis, waarbij spelers ook kunnen betalen voor extra items of mogelijkheden. Wanneer je Candy Crush niet kent en je nieuwsgierig bent naar het verslavingsgehalte van het spel, dan kun je het gerust proberen. Maar als je erg verslavingsgevoelig bent zoals de schrijver van dit artikel, dan is het stiekem toch wel af te raden. Want Candy Crush is leuk, maar zeer verslavend.