De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In Europa is serious gaming nog sterk in opkomst, komend jaar worden een aantal interessante serious games op de markt gebracht. Serious games zijn leuke spellen die zijn ontwikkelt voor educatie en trainingsdoeleinden doorgaans op een digitaal platform. Healthy Solutions lanceerde onlangs een nieuwe serious game: ‘Plan-It Commander‘ voor kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar. De lancering is onderdeel van een bredere trend waarbij serious gaming een volgende stap naar volwassenheid zet in Europa. Op 19 juni werd de game officieel gelanceerd tijdens het openingsevenement in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.
Pam Kato en de toekomst van serious games in Europa
Na de introductie neemt Dr. Pam Kato onderzoekswetenschapper, die haar diploma’s haalde aan Harvard- en Stanford University, het woord. Pam is een academica die al jaren onderzoek doet naar de effecten van serious games, zij adviseert zowel profit als non-profit organisaties bij de ontwikkeling. Pam ziet veel kansen voor serious games op de Europese markt. Tijdens een studie van Nielsen/ ISFE bleek dat 40% van de Europeanen tussen de 6-14 uur per week videogames speelt (1). Driekwart van de Europeanen speelt video games vooral voor de lol. Pam ziet kansen om deze positieve motivatie te benutten om kinderen te helpen in hun ontwikkeling. De grote uitdaging voor software ontwikkelaars ligt dus in het maken van ‘leuke serious games’.
De toepassingen voor serious games zijn breed, vooral binnen schoolsystemen wordt al jaren gezocht naar minder passieve (en dus saaie) methoden om kinderen nieuwe vaardigheiden bij te brengen. Ook het bedrijfsleven kan haar voordeel doen met serious gaming denk bijvoorbeeld aan:
• Training van nieuwe werknemers
• Change management – nieuwe procedures op een leuke manier aanleren
• Makkelaar schaalbaar en dus goedkoper dan externe trainers
Wetenschappelijke validatie
Een mooi voorbeeld van de impact die serious games kunnen hebben komt uit de hoek van gezondheidszorg. In 2008 verscheen een studie waar Pam Kato en andere onderzoekers aantoonden hoe adolescenten die aan kanker lijden hun houding en gedrag verbeterden ten aanzien van de ziekte(2). Concreet werden zij door de video game ‘Remission’ gestimuleerd om zoveel mogelijk kennis op te doen over hun eigen ziektebeeld en structureel het gevecht aan te gaan. Deze groep bleek in verhouding tot bijvoorbeeld ouderen niet volledig alert op- en bereid tot het volledig aanpassen van diverse levensaspecten. Plan-It Commander is ontwikkeld door een team van experts en traint hele andere vaardigheden zoals sociaal gedrag, plannen en tijdsbesef bij kinderen.
De leerzame ruimtereis van Plan-It Commander
Vervolgens is het woord aan Marijn Kraakman, verantwoordelijke bij Healthy Solutions voor de ontwikkeling van de game. Plan-It Commander, zoals de naam al prijsgeeft, speelt zich af in de ruimte. De spelers worden kapitein van hun eigen ruimteschip en gaan nieuwe planeten verkennen, er is keuze om met verschillende karakters te spelen. Het kind gaat als kapitein op een ruimtereis om zoveel mogelijk mineralen te verzamelen en voert intussen allerlei leuke en leerzame opdrachten. Het spel is web-based dus het kind kan ook bij opa en oma inloggen en verdergaan met de laatst gespeelde missie.
Healthy Solutions is een volle dochter van het Amerikaanse Johnson&Johnson en is opgezet om nieuwe ideeën en concepten voor de gezondheidszorg te testen. Wat dat betreft is Plan-It Commander een vernieuwend initiatief vanuit een van oudsher conservatieve sector.
Vaardigheden trainen
Het spel voldoet aan drie gezamenlijke behoeften bij ouders en kinderen:
1. Vaardigheden trainen; de vaardigheden worden impliciet getraind, dit maakt de ervaring een stuk aangenamer
2. Veilige omgeving; spelers kunnen hun ruimteschip delen in een online community, ook kunnen ze elkaar vragen stellen. De spelers kiezen uit vooropgestelde vragen en antwoorden zodat alleen constructieve bijdrages kunnen worden geleverd.
3. Speelplezier; de game ziet er visueel gelikt uit en is ontwikkeld met spelplezier in het achterhoofd, dit is goed te merken als kinderen uit de zaal later die middag een eerste testrit mogen nemen
Het wordt interessant zijn om te zien hoe groot serious gaming gaat worden in Nederland. Plan-It Commander zal wat dat betreft een goede graadmeter zijn voor de opkomende industrie. Tijdens een eerste onderzoek door GFK onder een testgroep gaf 2/3 van ouders aan dat ze het spel zouden aan aanbevelen aan hun directe omgeving.
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017