Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Men zei het vroeger al: als je scheermesjes wilt verkopen moet je de houders gratis weggeven, een les die twee van de drie huidige consolemakers zich goed in de oren hebben geknoopt.
Zeker Sony heeft het geld met bakken de deur uitgegooid om Playstations in de woonkamers te krijgen, zo bleek vandaag toen SCE Studiobaas Shuhei Yoshida aan IGN vertelde dat ze “dit jaar voor het eerst de kosten van het apparaat terugverdienen met de verkoop.”
Dat is toch redelijk schokkend als je bedenkt dat de PS3 al sinds 2006 op de markt is en ondertussen 35 miljoen stuks verkocht heeft. In die eerste periode zou Sony volgens schattingen rond de €200-250 verloren hebben op elke verkochte Playstation 3, wat voor 2006/2007 alleen al met bijna 9 miljoen consoles een verlies van zo’n 2 miljard euro betekende voor Sony.
Als je dan bedenkt dat grofweg hetzelfde type PS3 in 2008 verkocht werd voordat ze in 2009 met de Slim zijn gekomen kun je wel uittellen dat het een dure grap was om relatief nieuwe technieken in een gameconsole te stoppen. Dat levert ze nu wel weer het voordeel op ten opzichte can de Xbox 360, maar dat kost dus wel wat.
Nu verdienen ze toch het meeste terug met de verkoop van software, want daar maakt een partij als Sony haar geld. Elke game die gedrukt wordt, verkocht of niet, levert de uitgever een klein bedrag op aan licentiegelden en dat tikt aan, zeker als het gebruikersaantal blijft stijgen. Tel daarbij op de flink gereduceerde kosten van de PS3 Slim en dan zijn we op weg naar winst. Maar het kan ook anders.
Nintendo, die als enige in de industrie deze generatie op elke verkochte console, zowel Wii als DS, winst hebben gemaakt doen daar niet aan mee. Hoe dat kan? Ze hebben als vast onderdeel van hun strategie dat ze met techniek werken die al betaalbaar is. Daarom kan de Wii nog geen DVD’s afspelen terwijl de PS3 één van de beste Blu-Ray spelers op de markt is, maar daarom was de Wii bij de lancering in 2006 ook al meteen €250 in plaats van €600 zoals de PS3, die nu, vier jaar later, nog steeds niet die prijs bereikt heeft.
En het meest schrikbarende? Nintendo heeft met de Wii en DS gecombineerd meer dan 200 miljoen consoles verkocht. Met winst. Ja, dan kun je president Satoru Iwata best een 1,7 miljoen per jaar betalen voor de moeite.
Verder lezen over Sony
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming25.09.2024
De 5 beste aankondigingen van Sony’s State of Play
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gadgets11.09.2024
Dit is de nieuwe 3,5 mm ECM-L1 Lavalier microfoon van Sony
Gaming10.09.2024
PlayStation 5 Pro aangekondigd: ‘De meest krachtige Sony-console ooit’
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming06.09.2024