Video game Battlefield, van Electronic Arts, staat op de eerste plaats in de Social Brands top 100, een onderzoek gehouden door Headstream waarin ze kijken naar de interacties van meer dan zevenhonderd merken met consumenten op de sociale netwerken Facebook, Twitter en YouTube. De onderzoekers stelden vast dat de reissector en retailmerken de hoogste interactie-scores laten optekenen. Wel wordt opgemerkt dat de puntenkloof tussen de bedrijven in de top honderd bijzonder klein is, wat volgens Headstream aangeeft dat het belang van engagement over wel duidelijk is.
Na Battlefield wordt de top vijf met American Airlines, Lufthansa, Thomson Holidays en Thomas Cook helemaal door de reissector ingevuld. Ook de retailsector heeft met Argos (7de), Tesco (9de) en Dr Martens (10de) drie vertegenwoordigers.
De resterende twee merken in de top tien komen uit de consumptiesector en de autobouw. Innocent, producent van consumptiegoederen, staat op een zesde plaats. Autobouwer Seat Mexico neemt de achtste plaats in. Maar ook overheidsdiensten en liefdadigheidsinstellingen werden in de top twintig opgemerkt.
De variëteit aan sectoren in de top twintig tonen volgens Headstream aan dat sociale media voor elke organisatie interessant kunnen zijn. “De ondernemingen optimaliseren hun klantenservice en creëren online content die in een aantal gevallen zelfs evenveel waard bleek als de gepromote producten en diensten,” zegt Steve Sponder, managing director van Headstream.
De top 20:
Het hele rapport is hier te downloaden.