29.06.2010
Gaming

Kinect’s ‘Milo’: geen release, wel een doel

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Da’s toch wel jammer: Microsoft heeft bij monde van Aaron Greenberg aangegeven dat de “Milo”-demo voor Kinect, toen nog project Natal, niet voor het grote publiek beschikbaar zal komen. De demo maakte diepe indruk op de pers door de overtuigende illusie van een jongetje en zijn hond achter het TV-scherm.

Juist omdat Milo alleen maar mogelijk was met Natal waren veel mensen verbaasd dat er op de afgelopen E3 niets van te zien was. Nu blijkt dat geen toeval met deze aankondiging van Greenberg, maar het is wel verdomde jammer. En raar, want de berichten spreken elkaar ontzettend tegen.

kinect-s-milo-geen-release-wel-een-doel.jpg
kinect-s-milo-geen-release-wel-een-doel.jpg

Niemand zal geloven dat er met al die ontwikkeling (Molyneux heeft nog verteld dat hij tot aan de E3 aan Milo heeft zitten werken) niets zal gebeuren. En hoe zit het dan met die berichten dat Milo exclusief aan celebreties getoond is op de E3? En de bijbehorende commentaren van Molyneux dat het is uitgegroeid tot een volwaardige game? Het lijkt er op dat Greenberg of iedereen op een dwaalspoor probeert te brengen met deze uitspraak, maar het lijkt aannemelijker dat je precies moet luisteren naar wat hij zegt, en niet te veel moet uitsluiten.

Milo op zich zal geen gamepersonage gaan worden, maar alle achterliggende techniek en misschien ook wel de insteek van de game (of zullen we maar “ervaring” zeggen?) zouden heel goed gebruikt kunnen gaan worden. En dan ga ik speculeren, maar het feit dat celebreties  nu naar de techniek aan het kijken zijn wil voor mij zeggen dat ze een rol in het project gaan krijgen.

Het blijft natuurlijk gissen welke vorm dat zou aannemen, maar ik kan me zo voorstellen dat je als bekend persoon met wat motion capture en het inspreken van een berg tekst net zo voor de dag kunt komen als Milo. En denk dan maar aan Hannah Montana, Justin Bieber en andere kindervrienden (Milo en de Teletubbies!) en dan zie ik Kinect voor de kleintjes als een toekomstig paradijs.

Of dat iets voor de oudere medemens gaat betekenen weet ik niet, maar los van of dat allemaal gebeurt kun je er wel donder op zeggen dat een gedeelte van de technologie gaat terugkomen in Fable 3. Zoals Molyneux zelf zegt in een interview met UGO: “ik praat er nu niet over, maar als er Kinect-functionaliteit in Fable 3 zal zitten vind ik wel dat het substantieel moet zijn en geen gimmick.”

Molyneux en ergens niet over praten, dat gaat nooit lang goed, dus we horen hier snel genoeg meer over.

Nu is er dan ook direct nog een contrasterend bericht dat zegt dat Milo’s techniek gebruikt is om Kinectimals te maken en dat de techniek door Microsoft’s Kinect-ontwikkelaars heen verspreid is, wat op zich wel waar zal zijn, maar niet wil zeggen dat er verder niets meer mee aan het gebeuren is. Dit zaakje riekt.

Share this post