Killzone 3 stal vorige week de show in Los Angeles. Ondanks het matige spelende Nederlands elftal dus toch Oranje Boven. Wij speelde het spel, in 3D, en waren onder de indruk.
Wat is het: Nieuw deel in de first-person shooter franchise exclusief voor de PlayStation 3 en tevens een van Sony’s paradepaardjes in diens 3D offensief.
Wie maakt het: Nederlands eigen trots; Guerrilla Studios uit Amsterdam. Na Killzone (1) werd er het Amsterdamse bedrijf ingelijfd door Sony.
Wanneer komt ie: februari 2011
Wat hebben tot nu gezien: Tijdens de Sony persconferentie op de E3 blies Guerrilla Studios alles en iedereen weg met een waanzinnige gameplay demo van Killzone 3. In principe borduurt Killzone 3 netjes voort op zijn fraaie tegenstander alleen zijn deze keer behoorlijk wat tandjes bijgezet. De levels zijn in sommige gevallen tien keer groter dan de levels van deel 2 en dat was onder merkbaar tijdens een (onder)deel op de besneeuwde vlaktes van planeet Helghan. In de verte tekende een basis zich dreigend tegen de horizon af. Voordat de protagonist de bewuste basis bereikte diende diverse vijanden afgeknald te worden. Daarnaast moesten flink wat gapende ravijnen overgestoken te worden en daar dient de nieuwe gameplay zich aan: de jetpack. De jetpack stelt spelers in staat grote stukken te ‘bursten’ door de licht en zo, platformachtig, grote stukken te overbruggen. De jetpack is overigens meer een jumppack want heel erg lang kun je niet in de lucht blijven hangen. Aardig: vanuit gaan de gevechten gewoon door en dat geeft de bekende shooter gameplay daadwerkelijk een nieuwe dimensie.
Wat het spel sowieso een extra dimensie geeft is het gegeven dat het spel volledig in 3D is. Uiteraard dien je dan wel de hele rit een 3D bril op te hebben maar het grafische geweld komt nog intenser tot je. Het spel ziet er sowieso fenomenaal uit en in 3D slokt de actie je volledig op. Hermen Hulst van Guerrilla Studios claimt dat de studio het spel met 3D in het achterhoofd te hebben ontwikkeld, maar daar hebben we nog niets van gezien. Het blijft vooralsnog, met alle respect, een traditionele first-person shooter maar wie weet wat voor inhoudelijke verrassingen Killzone 3 nog in petto heeft. De shooter is voor nu in ieder geval voor veel mensen een reden om nog harder te overwegen een 3D televisie in huis te halen.
Wat hebben we tot nu gespeeld: Grotendeels hetzelfde als de demo die tijdens de Sony persconferentie getoond werd en dat was een klein feestje. De besturing loopt vloeiend, de actie is intens, de jetpack gameplay is leuk en afwisselend en de 3D beelden zijn niets minder dan spectaculair. Als deze korte eerste indruk een afspiegeling is van het eindproduct dan ziet de toekomst er voor Killzone 3 zeer rooskleurig uit.
Wat verwachten we van het eindproduct: Killzone 3 liet op technisch gebied de concurrentie meer gemak achter zich en die was meer dan ooit moordend met titels als Halo Reach, Gears of War 3, Crysis 2, Call of Duty: Black Ops, de nieuwe Medal of Honor en, grote verrassing, Homefront. Toch staat Killzone 3 zonder twijfel zijn mannetje. De gameplay lijkt een groot spektakel te worden met een achtbaanrit aan Jerry Bruckheimer geregisseerde actie. Voorts moet het spel op multiplayer flink potten gaan breken. Killzone 2 had puike online modes voor meerdere spelers maar het zou zo leuk zijn als een Nederlandse studio voorzichtig eens aan de poten van Call of Duty of Battlefield kan zagen…