Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Frontierville, de variant van Farmville die ook nog eens leuk moet zijn om te spelen, doet het goed bij de sociale spelers. Sinds de lancering op 9 juni is Zynga’s laatste poging om de hele wereld haar productiviteit te ontnemen vrij hard gestegen, al is het net niet zo hoog gestegen als Farmville in de eerste maand. En dan bedoel ik ook net niet: Farmville had in de eerste maand 10 miljoen gebruikers, die geteld worden als MAU (monthly active users).
Nu is de vraag of je niet naar de dagelijkse actieve gebruikers (DAU) zou moeten kijken om het succes van een sociale game te bepalen. De theorie is dat de dagelijkse gebruikers de harde kern zijn, oftewel de mensen waar je als maker geld aan zou kunnen verdienen. Sociale games moeten het immers van de microtransacties hebben en je insteek bij een game bepaalt of je daar als gebruiker aan wil.
Mensen die vier, vijf keer per maand iets aan hun Farmville tuintje doen zullen niet snel zo ver gaan om geld te spenderen dan diegenen die er echt aan verslingerd zijn. Als die even een dipje in attentie hebben zullen ze sneller geneigd zijn om dat goed te maken door dingen te kopen.
Zo geeft de DAU de indicatie of een game financieel goed loopt, maar populariteit of überhaupt bekendheid van een game is beter te meten aan de maandelijkse gebruikers, want ook mensen die maar af en toe spelen kunnen tegen hun vrienden vertellen dat het een leuk spelletje is.
Die discussie terzijde doet Frontierville het wel goed, want de groei die het doormaakt is toch een stuk stormachtiger dan ook andere Zynga-games zoals Yoville of Petville, waardoor de game ook al daar aan voorbij is gegaan in de rankings. Ik ben ondertussen wel benieuwd of de tweede maand voor Frontierville ook zo mooi gaat zijn.