De CEO van Zynga, Mark Pincus, vertelde gisteren dat het bedrijf niet zo extreem zal investeren in mobiele games dan dat het bedrijf investeerde in web-based spellen zoals FarmVille en in mindere mate CityVille. Dit ondanks het feit dat de game-industrie wereldwijd verschuift richting mobiele apparaten.
Analisten hebben gezien dat ontwikkelaars wereldwijd zich moeten aanpassen omdat games voor smartphones en tablets een enorme hype zijn geworden. Op een conferentie in San Francisco vertelde hij dat het vreemd is dat gameproducenten zo heftig investeren in mobiele games, aangezien het volgens hem een tijdelijke hype is die toch snel zal instorten. Een opvallende uitspraak, zeker gezien het feit dat Zynga onlangs game studio OMGPOP (Draw Something) overnam voor 183 miljoen dollar.
Daarnaast is het toekomstige mobiele platform volgens hem zo lek als een zeef. Discussies over het gebruik van Adobe Air, Adobe Flash of HTML5 zijn hier een goed voorbeeld van. ‘We hebben wel veel geïnvesteerd in mobiel door speciale teams en producten op te bouwen.’ vertelt Pincus. ‘We zijn op een punt gekomen waarin het risicovol is om meer te investeren dan nodig is.’
Titels als CityVille en FarmVille (gebouwd op Facebook) hebben ervoor gezorgd dat Zynga in 2011 een omzet had van 1,1 miljard dollar en gemiddeld 223 miljoen actieve spelers had in hetzelfde jaar. Om ontwikkelaars aan te moedigen, kondigden ze vorig maand aan dat het mogelijk is voor ontwikkelaars om games te bouwen op het eigen netwerk van Zynga, dat volledig los staat van het netwerk van Facebook. Ook zijn er nieuwe titels verschenen, zoals The Ville (Sims-look-a-like) en ChefVille (keukenmanagement).