De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederland telt in 2016 bijna 3 miljoen online gamers. Een stijging met 36% ten opzichte van 2011 die mede te danken is aan de vele initiatieven rondom de Nederlandse gameindustrie. Dit blijkt uit een analyse van de Nederlandse gamemarkt door PwC. De Nederlandse online gamemarkt is met name dankzij de hoge breedbandpenetratie de derde grootste van Europa na het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
De forse groei die online gaming laat zien, gaat gepaard met een verschuiving van online gaming “op abonnementsbasis“, naar online gaming “op basis van microbetalingen“. Hiermee krijgt online gaming voor de producenten een nieuwe dynamiek. Want hoe stel je bij teruglopende abonnementsinkomsten de juiste prijs vast voor die microtransacties. “Stel je moet in een racegame een auto kopen. Hoe positioneer je deze auto in de online showroom? Hoe vaak heeft hij onderhoud nodig? Wat kost dat onderhoud?”, aldus Ilja Linnemeijer, expert van de gamesector bij PwC.
Om de juiste keuzes te maken, zullen gameontwikkelaars en distributeurs de komende tijd moeten investeren in het doorgronden van het (koop)gedrag van een gamer. De expertise daarvoor zit onder andere bij succesvolle webshops. “Onze analyse laat zien dat er meer mensen online gaan gamen in de komende vijf jaar, maar ook dat zij hier gemiddeld minder aan zullen uitgeven. Financieel succesvolle online games die gebruik maken van microtransacties, zijn de games die niet alleen zorgen voor een optimale gamebeleving, maar die tegelijkertijd de gamer verleiden om zoveel mogelijk geld uit te geven,” stelt Linnemeijer.
Totale Europese gamemarkt
In 2016 heeft de totale Europese gamemarkt, bestaande uit console games, PC-games, online games, mobiele games en advertentie-inkomsten uit games, naar verwachting een omvang van 16,1 miljard euro. Een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar (12,8 miljard euro). De Nederlandse gamemarkt neemt hiervan in 2016 zo’n 724 miljoen euro voor haar rekening. Een stijging van 27% ten opzichte van 2011 (570 miljoen euro).
“Nederland heeft een prominente rol in de Europese en wereldwijde gamemarkt. Als consumentenmarkt, maar vooral als ontwikkelaar van games. Zo’n 160 Nederlandse bedrijven houden zich bezig met de ontwikkeling en distributie van games en dat worden er alleen maar meer. Mede dankzij de goede (opleidings)infrastructuur en initiatieven als Startup Bootcamp waar PwC met haar financiële expertise aan bijdraagt. De verwachting is dat er dankzij Startup Bootcamp en andere initiatieven ter bevordering van de innovatieve en creatieve industrie in Nederland aan die 160 bedrijven binnenkort een paar succesvolle gamepareltjes worden toegevoegd“, besluit Linnemeijer.
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024