Gaming08.11.2011

Modern Warfare wint van LEGO


LEGO stopt met LEGO Universe. De aankondiging dat het bedrijf, na iets meer dan een jaar – alweer de stekker trekt uit het Massively Multiplayer Online Game komt op hetzelfde moment dat het spel Modern Warfare 3 mensen verleidt tot het massaal in de rij staan voor winkels die speciaal voor de verkoop van dit spel ’s nachts opengaan (“gewoon heel erg bruut!”).

Het contrast kon niet groter zijn. Het vriendelijke LEGO (wie is er niet groot mee geworden) legt het af tegenover het brute geweld van Modern Warfare. Volgens Jesper Vilstrup, Vice President Marketing voor LEGO, kon het bedrijf – ondanks meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers en zéér positieve feedback over het spel – niet genoeg betalende leden converteren om het spel levensvatbaar te houden. Ik ben met fanatiek LEGO-liefhebber én Content Marketing-specialist Joe Puluzzi eens dat dit wel eens een gevalletje ‘focussen op de verkeerde Metrics’ zou kunnen zijn.

Moet LEGO Universe op zichzelf winst maken? Is het niet een geweldig middel om de betrokkenheid van mensen met LEGO te vergroten, en zo veel meer andere producten af te zetten? Twee miljoen leden, binnen een jaar na introductie van de omgeving. Is dat veel? Is dat weinig?

modern-warfare-wint-van-lego.jpg
modern-warfare-wint-van-lego.jpg

Als game dat op zichzelf winstgevend moet zijn, blijkbaar weinig, maar als community voor het bouwen van merkbetrokkenheid lijkt het me veel. Zoveel mensen die elke maand uren doorbrengen met je merk en spelen met je producten. Hoeveel van hen zullen niet ook de nodige andere LEGO spullen hebben aangeschaft? Tja, lastig meetbaar, inderdaad. Maar lastig te meten wil nog niet zeggen dat het nul is.

Hoeveel adverteert LEGO? En wat zou het advertentiequivalent van zo’n game-omgeving zijn? Zelfs nog met potentiële in game-advertisements? En wat te denken van het positieve imago dat zo’n game oplevert voor LEGO: LEGO als snel, modern, state-of-the-art. Juist in een tijd dat het spelen met speelgoed als het fysieke LEGO te lijden heeft van de opmars van console-games, lijkt dit me cruciaal.

Richten we ons als marketeers niet te vaak op de verkeerde meetcriteria voor het berekenen van ROI? Gaat het alleen om de directe omzet? Wat is dan de directe omzet van een advertentiecampagne op billboards? Of van een Facebook-pagina? LEGO Universe zou denk ik eerder moeten worden gezien als een vorm van contentmarketing, als inhoudelijke activiteit om klanten, gebruikers te betrekken bij je product, bij je merk. Doel is dan niet directe verkoop, maar vooral indirecte verkoop.

De enige valide reden die ik kan bedenken om de stekker er nu na een jaar al uit te trekken, is dat het ontwikkelen van zo’n game zo ongelofelijk duur is, dat zelfs na aftrek van alle customer initimacy goodwill, de prijs nog steeds veel te hoog is. Als zo’n game ongeveer 10 miljoen kost om te ontwikkelen, dan is dat bij 2 miljoen gebruikers zo’n 5 euro per gebruiker. Ik ken customer loyalty-programma’s die duurder zijn. 

Maar jammer is het wel. Game over voor LEGO?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers