Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Je kunt het zien als het begin van het einde: EA Sports lanceerde afgelopen week Season Ticket, een jaarlijks abonnement voor de grote EA Sports franchises FIFA, Madden, NHL en Tiger Woods’ PGA Tour. Voor €25 kunnen Xbox 360-sportfans (de PS3 volgt later) binnenkort een speciale behandeling krijgen van EA. Ze mogen voor dat geld al de games eerder spelen dan anderen, krijgen exclusieve content via het web om hun games mee te personaliseren en krijgen daarnaast 20% korting op alle downloadable content.
“Season Ticket is speciaal voor onze echte fans”, aldus EA sports-hoofdman Peter Moore. “Door het aanbieden van exclusieve digitale aanvullingen kunnen fans meer tijd besteden aan hun favoriete sportgames.”
Het is geen slechte deal, al is de vraag of de gemiddelde FIFA-speler (want laten we geen illusies hebben over de populariteit van de andere series in Nederland) het ook de moeite vindt. De grootste aantrekking zit ‘m in de vroege toegang: drie dagen voordat de game in de winkels ligt kunnen de Season Ticket-houders ze al downloaden en spelen. Dat is dan een volledige versie waarin alles hetzelfde is als de versie die in de winkels ligt, met als enige verschil dat die op de dag van de officiële release op non-actief gezet wordt. Alles wat je echter hebt bereikt in de game, inclusief je save en behaalde achievements, blijft staan en je kunt dus zo verder met de game die je in de winkel hebt gekocht (want dat moet natuurlijk wel nog steeds.)
De web content zit eigenlijk allemaal in de personalisatiehoek: je krijgt meer spelers, meer teams en de mogelijkheid om je eigen graphics op spelers te plakken, diensten waar de ‘normale’ spelers voor moeten betalen. En als er nog iets gekocht moet worden heb je dus ook korting, al vind ik 20% een beetje karig.
De slogan “early, more, better” slaat wel heel goed op wat je kirjgt voor je geld en het is verfrissend om te zien dat EA nergens iets heeft afgesnoept van wat je als gemiddelde consument krijgt in je game. Het is dus geen afgeleide van EA’s eigen ‘project 10 dollar’ of een aanpassing van de online pass. Dit heeft met tweedehandsgaming niets van doen, het is echt een extra service voor de superhardcore sportgamers die eigenlijk weinig anders kopen dan hun jaarlijkse FIFA. En voor die mensen is het denk ik ook wel een leuke toevoeging: je bent toch als eerste aan het ballen en daarnaast krijg je ook nog gratis drie dagen met alle andere sportgames van EA.
Ook heel slim trouwens, want nu krijgen al die games gratis promotie; je hebt immers voor de toegang betaald en dan wil je ook wel even kijken wat dat nou is. En ieder zieltje dat EA wint bij welke game dan ook is een gegarandeerde verlenging van het Season Ticket voor volgend jaar. Laten we hopen dat deze service een extraatje blijft voor de meest toegewijde fans van de sportgames van EA en dat we niet volgend jaar moeten constateren dat er steeds meer richting de Season Ticket-spelers gaat ten koste van de gewone speler. Tot die tijd echter is dit een goed idee. Toch?