Zynga heeft gisteren bekend gemaakt samen te gaan werken met het sociale netwerk Tencent uit China en dat ze een versie van CityVille zullen lanceren voor de Chinese markt. Deze samenwerking geeft Zynga toegang tot Tencent’s Pengyou platform, dat samen met Tencent’s andere platformen meer dan 674 miljoen gebruikers heeft en China’s populairste internetportaal is. Als Zynga succes heeft met de ‘nieuwe’ Zynga City game, dat een lokale versie zal zijn van Zynga’s populairste game, zal het een nieuwe inkomstenbron aanboren en daardoor niet alleen meer afhankelijk zijn van de inkomsten via Facebook.
Zynga heeft de aankondiging gedaan vooruitlopend op de China Joy game conference in Shanghai deze week. Een beta versie zal deze week ergens beschikbaar komen op het Pengyou platform en later ook op Tencent’s QZone platform.
Dit is natuurlijk de soort uitbreiding die Zynga nodig heeft om investeerders ervan te overtuigen in te stappen voor de aankomende beursgang. Een andere belangrijke stap die Zynga gaat nemen is naar mobiel. Ook daar is nog een grote markt te winnen, namelijk die van smartphones en tablets. En dus is de Social Games ontwikkelaar hard op weg niet meer afhankelijk te zijn van alleen Facebook.