Het is makkelijk om Epic Mickey weg te wuiven als een typische Wii-game, met de combinatie van de Disney-licentie en het platform. Als je de presentatie (beneden) hebt gekeken en de geluiden van de langzaam terugkerende journalisten hoort is duidelijk dat Mickey’s trip door de historie van alles Disney veel, veel meer gaat zijn dan een gemiddelde platformer.
De game draait om het idee dat Mickey altijd zowel verf als thinner bij zich draagt en daarmee de omgeving kan aanpassen. De omgevingspuzzels die je tegenkomt zijn natuurlijk op verschillende manieren op te lossen, waarbij de nadruk wordt gelegd op het feit dat de verloop van de game afhangt van of je problemen oplost of oplossingen creëert.
Die dualiteit komt in alles terug en wordt ook in alle gevallen opgelost met verf. Nee, thinner. Je kunt ook karakters omturnen tot vrienden door ze in een prettig daglicht te schilderen of ze wegpoetsen als ze in de weg staan. De meesten zullen je niet al te gunstig gezind zijn, aangezien de setting bepaald wordt door de “vergeten” karakters van Disney die al lang niet meer in de spotlight staan.
Dat is toch gedurfd, want het betekent wel dat het een flinke nostalgische trip gaat worden die -los van dat het Disney blijft- niet heel herkenbaar zal zijn voor kleinere spelers. Er wordt echt gemikt op de oudere speler die zich grote gedeeltes van het vergeten universum nog kunnen herinneren. Maar die krijgen dan ook een fijn koekje uit den ouden doosch: om alle gebieden die de game heeft te verbinden ren je door de oude cartoons van Mickey zoals Steamboat Willie hierboven.
Alleen al van deze stukjes worden er 40 beloofd en als ze het peil van de creativiteit zo hoog kunnen blijven houden zonder te vervallen in eindeloze “haal 40 wobbles op om Pluto te redden”-missies kan dit gaan knallen. Nu zal Disney voorzichtig zijn om het “kroonjuweel” zoals het door Warren Spector wordt genoemd in de presentatie geen schade te berokkenen, dus dat Epic Mickey in ieder geval niet slecht zou worden kon je op twee vingers uittellen.
Uit alle details tot nu toe blijkt dat ontwikkelaar Junction Point (onder leiding van Spector, die de Ultima games, Thief en Deus Ex al op zijn naam heeft staan) serieus op weg is om dè actie-adventure game van 2010 op de Wii te creëren. En terecht: Mickey Mouse heeft (zijn rol in Kingdom Hearts niet meegeteld) sinds 1990’s Castle of Illusion geen topgame meer gehad, dus het wachten kan maar beter de moeite waard zijn geweest.