De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Volgens Electronic Arts is de toekomst van gaming digitale content, en dat is dus ook hetgeen waar ze de focus naar gaan verleggen. “In de komende jaren willen we EA veranderen van een ‘packaged goods company’ in een volledig geïntegreerd digitaal entertainment bedrijf. We veranderen EA in een ‘games-as-a-service’ model.” Aldus CEO John Riccitiello in een recente ‘earnings call‘ waarvan het transcript geplaatst is door SeekingAlpha. Het is een belangrijke overstap voor een van ’s werelds grootste game ontwikkelaars. Altijd draaide het bedrijf op de verkoop vanuit retail, in winkels als GameStop. Maar in de laatste paar jaar heeft het bedrijf toch de inspanningen voor digitale games weten te verdubbelen, van downloadbare extras tot ook volledig digitale games.
Het lijkt erop dat dit zich inmiddels al uitbetaald heeft: EA maakte bekend dat de inkomsten uit digitaal met 46% gegroeid zijn ten opzichte van een jaar eerder tot meer dan $800 miljoen in het vorige fiscale jaar. De verwachting is dat dit zal stijgen tot boven de 1 miljard dollar dit jaar.
De focus van EA op de digitale-gamingmarkt onderstreept wel hoe belangrijk dit is geworden. Vorige maand al maakte Gamestop bekend het afgelopen jaar 300 miljoen dollar aan inkomsten uit digitale games ontvangen te hebben. De verwachtingen zijn ook hier dat het gat stijgen tot 1,5 miljard binnen een jaar of 4.
Een andere ontwikkelaar, Take-Two Interactive, zet ook flink in op digitale games. Take-Two CEO Strauss Zelnick heeft laten weten dat de verkoop van digitale games binnen 3 jaar door kan groeien tot 40% van de totale inkomsten. “I think you can see digital distribution to be 20, 30, 40 percent of our business,” aldus Zelnick eind vorig jaar tegenover Bloomberg Television.
Eerder bracht Blizzard de recente update (Cataclysm) van het nog altijd populaire World of Warcraft beschikbaar als download al voor de releasedatum, zodat op de dag zelf de spelers gelijk ‘aan de slag’ konden. Duidelijk is dus dat digitaal niet meer weg te denken is in de gameindustrie.
“Like it or not, the gaming business is going digital at a rapid clip. And EA hopes to lead that charge. It’s where we see our growth,” aldus EA CEO Riccitiello.