Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Gedreven door een groei in de reclame-inkomsten, zal de Amerikaanse markt voor sociale games zoals Farmville en Pet Society dit jaar een omzet realiseren van 1 miljard dollar. Dat is een stijging met 28 procent tegenover vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. De belangrijkste pijlers van die groei zijn volgens de onderzoekers de verkoop van virtuele goederen, reclame en lead-generation. Verwacht wordt dat in de Verenigde Staten dit jaar 62 miljoen consumenten minstens één social game zullen spelen. Dat is 27 procent van de totale Amerikaanse internetbevolking.
Er wordt echter opgemerkt dat lead-generation – zoals het uitdelen van virtuele goederen in ruil voor tegenprestaties zoals het invullen van vragenlijsten, het intekenen op nieuwsbrieven of het aanvragen van kredietkaarten – weliswaar voor de adverteerders bijzonder belangrijk is, maar door vele consumenten met spam worden vergeleken. “Het is dan ook niet verbazingwekkend dat lead-generation minder belangrijk wordt als inkomstenbron,” merkt eMarketer op.
Lead generation vertegenwoordigde vorig jaar 26,3 procent van de totale inkomsten van de sociale games, maar dat zou volgend jaar teruggelopen zijn tot 19,6 procent. De reclame zal volgens eMarketer daarentegen meer dan een verdubbeling kennen van 120 miljoen dollar tot 271 miljoen dollar. Er wordt aan toegevoegd dat slechts 6 procent van de Amerikaanse sociale gamers geld besteedt aan de aankoop van virtuele goederen, maar dat bedrag zal volgens eMarketer dit jaar oplopen tot 653 miljoen dollar. Virtuele goederen blijven dan ook de belangrijkste pijler van de sociale gamesector. [Bron]
Verder lezen over Social Games
Technology18.06.2018
Een kubus met Bluetooth
Makkelijker op te lossen?Gaming27.03.2018
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee
250.000 dollar in de potGaming04.01.2017
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt
Israëlische Jelly Button Games gaat hardSocial Media29.10.2015
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!
Gaming10.09.2014
De beste mobile games van de week
Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini StrikeGaming16.04.2013
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?
Gaming04.01.2013
Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]
Gaming14.08.2012