16.01.2011
Gaming

Social Gaming goed voor 1 miljard omzet in 2011

By: Dominique Dewitte

BlogGaming
social-gaming-goed-voor-1-miljard-omzet-.jpg
social-gaming-goed-voor-1-miljard-omzet-.jpg

Gedreven door een groei in de reclame-inkomsten, zal de Amerikaanse markt voor sociale games zoals Farmville en Pet Society dit jaar een omzet realiseren van 1 miljard dollar. Dat is een stijging met 28 procent tegenover vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. De belangrijkste pijlers van die groei zijn volgens de onderzoekers de verkoop van virtuele goederen, reclame en lead-generation. Verwacht wordt dat in de Verenigde Staten dit jaar 62 miljoen consumenten minstens één social game zullen spelen. Dat is 27 procent van de totale Amerikaanse internetbevolking.

Er wordt echter opgemerkt dat lead-generation – zoals het uitdelen van virtuele goederen in ruil voor tegenprestaties zoals het invullen van vragenlijsten, het intekenen op nieuwsbrieven of het aanvragen van kredietkaarten – weliswaar voor de adverteerders bijzonder belangrijk is, maar door vele consumenten met spam worden vergeleken. “Het is dan ook niet verbazingwekkend dat lead-generation minder belangrijk wordt als inkomstenbron,” merkt eMarketer op.

Lead generation vertegenwoordigde vorig jaar 26,3 procent van de totale inkomsten van de sociale games, maar dat zou volgend jaar teruggelopen zijn tot 19,6 procent. De reclame zal volgens eMarketer daarentegen meer dan een verdubbeling kennen van 120 miljoen dollar tot 271 miljoen dollar. Er wordt aan toegevoegd dat slechts 6 procent van de Amerikaanse sociale gamers geld besteedt aan de aankoop van virtuele goederen, maar dat bedrag zal volgens eMarketer dit jaar oplopen tot 653 miljoen dollar. Virtuele goederen blijven dan ook de belangrijkste pijler van de sociale gamesector. [Bron]

Share this post