Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Wil jij de controller zijn? Dan heb je ruimte nodig, veel ruimte. Om dat te communiceren aan potentiële kopers had Microsoft Japan het lumineuze idee om meetlinten aan de dozen van Kinect vast te maken, zodat mensen kunnen inschatten hoeveel plaats ze nodig hebben om te spelen. Als je naar de lengte van dat lint kijkt is duidelijk dat Kinect daar eigenlijk al direct kansloos is, want mensen met dat soort ruimte in een woning in Japan hebben geen tijd om te gamen. Maar ondanks dat we in Nederland beduidend groter wonen gaan er hier ook nog wel wat gefrustreerde gebruikers zijn, ben ik bang.
Helaas moet ik mezelf ook onder de ‘slachtoffers’ tellen: om een beetje normaal te kunnen spelen moet ik de Kinect en TV schuin zetten en plaats maken naast het zitgedeelte, want met mijn woonkamer van 3,60m breed zit er tussen TV-meubel en bank niet genoeg plaats (ongeveer 1,80m) om goed geregistreerd te worden door het oog van Microsoft.
Nu heb ik zeker geen grote kamer (ons huis is als Maastricht, niet breed maar lang) maar als ik denk aan hoeveel mensen ik ken die er niet veel ruimer bij zitten als je de inrichting van hun kamer niet wil omgooien dan weet ik niet hoeveel mensen aan de echt nodige 2,5m komen.
Want ik merkte bij het spelen van Dance Central dat die laatste 50cm alle verschil maken tussen fijn spelen of constant verteld krijgen dat je alles verkeerd doet, terwijl je denkt de bewegingen goed te doen. Pas toen ik me realiseerde dat ik anderhalve stap naar voren was gegaan en dat corrigeerde ging opeens alles wél goed. Het lullige is dus dat de games niet zeggen “misschien moet je iets verder weg gaan staan” maar domweg verkeerd gaan lezen wat je doet, waardoor je dus minder plezier hebt tijdens het spelen.
Dat is natuurlijk het nadeel van een systeem dat je zo goed als helemaal in beeld moet hebben, iets waar een Wii of Move geen boodschap aan heeft, aangezien die alleen de controller zelf hoeft te vinden. Anderzijds is het misschien pietleuterig om hier een probleem van te maken; het feit dat het überhaupt al werkt is revolutionairder dan veel mensen in de gamepers neigen te vinden. Maar een waarschuwing was wel op zijn plaats geweest. Zeker als je bedenkt dat mijn 1,80m officieel als ‘voldoende’ wordt neergezet door de Kinect-handleiding.
Is dit dan een typisch geval van ‘laten we het maar zo laag mogelijk houden zodat de mensen het in elk geval in huis hebben’? Dat zou wel heel cynisch zijn, waar nog eens bij komt dat consumenten in de winkel doorgaans gewoon zo’n ding kopen en er van uit gaan dat het werkt. Als er geen grote aantallen mensen zijn die hun oog van Sauron terugbrengen omdat ‘ie niet werkt zul je nooit weten of het een probleem is of niet. Maar het zal mij benieuwen hoeveel mensen zullen klagen over de werking, in plaats van over de gebrekkige uitleg.
Verder lezen over Kinect
Technology27.08.2014
Kinect Hackathon: Serieus spelen met de Kinect v2 sensor in Amsterdam
Gaming07.07.2014
Kinect 2 vanaf 15 juli verkrijgbaar voor PC
Gaming13.05.2014
Microsoft brengt Kinectloze Xbox One op de markt
Gaming21.08.2013
Xbox One vrijelijk rond te schuiven binnen Europa, Kinect stemondersteuning ook in Engels beschikbaar.
Technology24.07.2013
Kinect zet gebarentaal om in tekst
Technology16.07.2013
Apple koopt Primesense
Technology18.03.2013
Kinect voor Windows SDK met handherkenning en 3D-modellen
Gaming30.10.2012