28.05.2010
Gaming

Zuinig gamend Nederlander geeft 590 miljoen uit aan games

By: Patrick Petersen

BlogGaming
zuinig-gamend-nederlander-geeft-590-milj.jpg
zuinig-gamend-nederlander-geeft-590-milj.jpg

Zuinig gamend Nederlander geeft ‘maar’ 590 miljoen euro uit aan games. 315 miljoen euro gaat naar consolegames, 170 miljoen naar games voor de PC.

Dit zijn cijfers die het recent gelanceerde internationale Newzoo Games Market Report te kennen geeft. Het gaat hierbij om aankopen door de Nederlandse consument in de winkel als ook direct online.  69% van het budget van de Nederlandse gamers wordt uitgegeven aan nieuwe games in online en fysieke winkels. De overige 183 miljoen euro wordt besteed aan tweedehands games, online abonnementen, microtransacties, online credits en games die direct worden gedownload naar de console of PC. 

In de VS heeft deze trend zich verder ontwikkeld en wordt nog slechts 54% besteed aan nieuwe verpakte games in (online) winkels.  Internationaal gezien is alleen Frankrijk conservatiever dan Nederland met 78% besteding aan nieuwe verpakte games.

Gemiddeld geeft de Nederlandse consument veruit het minst uit aan het spelen van games, vergeleken met andere Europese landen en de VS. Het aantal niet-betalende spelers ligt in Nederland ook relatief veel hoger, onafhankelijk om welk platform het gaat: consoles, PC games, online game portals, mobiele telefoons of “MMOs” en virtuele werelden zoals Habbo of World of Warcraft.
 
  
Op het grootste internationale games event van Nederland, Festival of Games, georganiseerd door stichting NLGD op 3 en 4 juni, zal Newzoo samen met dataklant Microsoft USA haar visie en unieke internationale data delen. Meer info: www.festivalofgames.org. Midden juni 2010 worden de resultaten verwacht van het nieuwste internationaal onderzoek van Newzoo. Focusgebieden: mobiel, sociale netwerken, online gamen, digitale distributie.
 
Het rapport en een gratis samenvatting zijn verkrijgbaar via http://www.gamesindustry.com/gamesmarketreport.

Share this post