15.06.2010
Gaming

Ghost Recon: Future brengt stealth terug in oorlogsgames

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Ghost Recon is altijd al een shooter geweest die probeerde meer over tactiek te gaan dan over bruut geweld, en die richting wordt zo te zien aangehouden: de demonstratie van de game op de Ubisoft persconferentie laat zien dat sluipen een groot gedeelte van de gameplay gaat uitmaken.

Zoveel zelfs, dat ik me kan voorstellen dat mensen zullen gaan roepen dat ze voor dat type verstoppertje spelen Metal Gear games hebben uitgevonden. Terecht? Dat is nog maar de vraag.

ghost-recon-future-brengt-stealth-terug-.jpg
ghost-recon-future-brengt-stealth-terug-.jpg

Het zal namelijk zo’n vaart niet lopen. Nadat de cursus “onzichtbaar rondlopen in oorlogsgebied” is afgerond (zo kan ik het ook) laat de trailer toch nog wat ouderwetse ontploffingen en gevechten op grote schaal zien. Zou dat emblematisch zijn voor de game als geheel? Als het bij af en toe sluipen blijft en dan daarna verdergaat als gemiddelde actiegame dan word ik daar niet vrolijk van.

Dan vraag ik me wel af wat de toevoeging gaat zijn die deze game aan het shooterfirmament moet gaan laten schitteren, want de setting (in de nabije toekomst) is ook gemeengoed en de besturing van je groep soldaten zie ik op dit moment eigenlijk niet echt terug. Als de mogelijkheid om je hele groep aan te sturen een belangrijk onderdeel uitmaakt van Ghost Recon Future, waarom laten ze er dan niets van zien?

Het is niet alsof dat iets nieuws is voor de serie, want dat was een van de dingen die direct vanaf het eerste deel competent uitgevoerd waren. Dat kan maar twee dingen betekenen: ofwel het speelt nog maar een bijrol, of het is zo anders dat ze het zo lang mogelijk willen bewaren. Ik hoop dat het laatste het geval is.

Share this post