Door heel Nederland struinen radeloze gamers de winkels af in de hoop op een PS4. Tevergeefs. Wereldwijd heerst er een tekort. Sony gaf deze week toe dat ze voorlopig ook niet aan de vraag kunnen voldoen. SCE president Andrew House denkt dat de situatie tot deze zomer kan duren. Eerder was dat nog april. Was het bedrijf toch te optimistisch door in 55 landen de nieuwe PlayStation uit te brengen?
Andrew House, het hoofd van de Sony Computer Entertainment divisie, ziet dat het goed gaat met de nieuwe console. Het bedrijf meldde begin maart dat er na vier maanden zes miljoen PS4’s zijn verkocht – veel meer dan de PS3 in dezelfde periode. Dat maakt het bedrijf weer marktleider – ook in de V.S. en Engeland waar Microsoft voor lange tijd de scepter zwaaide.
Door het enorme succes kampt Sony wel met grote tekorten, zo geeft de president toe. De vraag blijkt vooral hoog in de Verenigde Staten en Europa. Zijn Britse collega, managing director Fergal Gara, dacht vorige maand nog dat het probleem in april zou zijn verholpen. House denkt echter dat er deze zomer pas voldoende PS4’s in de winkels liggen.
Een luxeprobleem, zou je zeggen. De Wii kampte een jaar na de lancering in 2006 eveneens met tekorten. Pas in 2008 produceerde Nintendo voldoende units om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat hield de enthousiaste klanten niet tegen. Uiteindelijk werd de Wii de best verkochte console van de vorige generatie. Waarom zou Sony niet hetzelfde voor elkaar krijgen?
Toiletpapier
De Nintendo Wii lanceerde echter in veel minder landen dan de PlayStation 4. De eerste paar maanden hadden de inwoners van 39 landen met een beetje geluk een Wii. Nu moeten er 55 naties om een PS4 knokken, waaronder namen als Guatamala, Costa Rica en Venezuela. Geen kapitaalkrachtige regio’s – de laatste heeft zelfs het toiletpapier op rantsoen.
Was het daarom wel een goed idee om in zo’n korte tijd in zoveel landen te lanceren? Nintendo produceerde tijdens de tekorten in 2007 gemiddeld 1,6 miljoen Wii’s per maand. Dat was nog een redelijk simpele machine. De PS4 daarentegen zit veel ingewikkelder in elkaar. Had Sony zich niet beter op de Europese-Amerikaanse markt moeten richten? Daar is de vraag immers het grootst.
Sony moet ook haast maken. Voorlopig leidt de PS4 de consolerace met 6 miljoen verkochte units. De Xbox One staat volgens schattingen op 3,9 miljoen, maar is slechts in 13 landen te koop. In september komen daar 26 bij, waaronder Nederland. Heeft Sony zijn voorraad dan nog niet op orde dan zou er een inhaalslag kunnen volgen – dankzij teleurgestelde of geduldige gamers.
Kreten over dat de PS4 de Xbox One ‘in de touwen heeft’ zijn daarom erg voorbarig – hoe hard sommige mensen ook mogen schreeuwen. Zoals Microsoft’s Phil Harrison terecht zegt: deze race is een marathon, geen sprint. Zijn concurrenten zullen dat alleen maar beamen. Hoe het ook zij, het blijven spannende tijden, lieve lezers.