Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Goed nieuws vanaf GDC. Grote namen binnen de engine markt krijgen een update. Zo werd Unreal engine 4 getoond, werd Unity 5 uit de doeken gedaan, en was er zelfs nieuws over Game Maker Studio. Alle drie kregen goed nieuws voor de kleine ontwikkelaar, waarmee het indies nog makkelijker wordt gemaakt om een game te ontwikkelen.
Engines zijn handig, ze nemen je een hoop werk uit de handen. Het is sneller, makkelijker en vaak ook nog met een klik multiplatform. Unity domineerde de laatste paar jaren met hun in verhouding goedkope license. Unreal engine 4 stapt hier ook op over. Voor slechts 19 dollar per maand heb je de engine plus toegang tot de broncode van de engine. Verder bevat Unreal 4 alle dingen die we ook wel hadden mogen verwachten. Zaken als realtime belichting, betere particles en realistischere shaders.
Opvallend is echter dat ook Unity 5 deze features zal hebben. Zo zouden kleine ontwikkelaars die vaak niet de tijd en het geld hebben voor high-end 3D graphics makkelijker mooiere games kunnen maken. Het gebruiksgemak van Unity blijft, er wordt verder gebouwd op wat er al was.
Maar het belangrijkste voor mij is toch wel het nieuws over Game Maker Studio. Game Maker heeft nog altijd het imago van een programma voor kinderen, maar dat is sterk aan het veranderen. Met Studio zijn al zaken als shaders en iOS en Android exports toegevoegd. Nu wordt daar de mogelijkheid om naar PS3, PS4 en Vita te exporteren aan toegevoegd. Gratis! Er zit wel een kleine maar aan verbonden, het kan alleen als je een deal met Sony sluit, maar gezien hun houding ten opzichte van indies zou dat voor mensen met een goede game geen enkel probleem moeten zijn!
In de dev-log artikelen vertel ik elke week hoe het vordert met de game waar ik aan het werken ben, of licht ik een technische of design kant van het maken van games toe.