DICE heeft op battlelog gemeld dat het oplossen van de problemen met de net-code topprioriteit is. Dit bericht komt nu ruim vier maanden na de release. Battlefield 4 werd vanaf dag een al geplaagd door bugs, glitches en crashes waardoor de game door velen als onspeelbaar werd bestempeld.
Eerder was er al sprake van het uitstellen van alle andere DICE projecten, inclusief DLC voor Battlefield 4, om de problemen op te lossen. Het lijkt er echter op dat elke patch die wordt uitgebracht nieuwe problemen met zich meeneemt en de game werkt nog steeds niet naar behoren. Inmiddels is wel al de eerste DLC, Second Assault genaamd, uitgebracht.
EA heeft zich al bij een aantal rechtszaken te verantwoorden voor deze problemen, maar noemt de game alsnog een goed product. De klachten zijn volgens EA slechts “ruis”. De problemen met Battlefield 4 geven echter te denken. Het is overduidelijk dat de ontwikkeling gehaast en onzorgvuldig is geweest.
Ondertussen ligt de game nog steeds in de winkel en van excuses van EA is al helemaal geen sprake. Het feit dat ze openlijk toegeven dat ze nu -vier maanden (!) na release- het oplossen van de net-code problemen als topprioriteit bestempelen is ronduit schandalig!
De enige troost die ik hier zie is dat hoe langer dit duurt dit mooie stof is voor een goed boek of een mooie documentaire over tien jaar. Het zou geweldig zijn als iemand van het caliber John Carmack, iemand buiten DICE of EA, een volledige ontleding van de code maakt en precies kan aangeven waar het allemaal misgaat.
En nu maar hopen dat Star Wars Battlefront, een serie die ik zeer hoog heb zitten, met meer respect wordt behandelt door DICE. Consumenten een niet werkend product in de handen geven en dan met zo’n idiote statements komen! Shame on you EA, als jullie al luisteren…