Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
1+2=3. Het is de basis voor Threes!, een iOS puzzelaar die je een 4×4 raster geeft waarin blokken terechtkomen met cijfers er op. Je kunt schuiven met alle cijfers tegelijk, waarbij alles dat tegen de buitenrand aanzit blijft staan en er aan de kant waar je vanaf schuift nieuwe cijfers het speelveld in komen. Schuif je een 1 in een 2, krijg je 3. Schuif twee 3’en in elkaar en er komt 6, en ga zo maar door. Het concept is enorm simpel maar binnen tien minuten ben je er enorm aan verslingerd en daarnaast is het een game die éénmalig €2 van je vraagt en je daarna met rust laat. Het speelt net zo lekker in je eentje (en met een hand) weg als een Sudoku maar door de sociale hooks die er in zitten is het ook heel geschikt om in een groepje als high-score game te spelen. In het kort: deze game is briljant. Als je Flappy Bird wilt vervangen door iets met klasse en diepgang heb je het bij deze gevonden.
Het vreemde aan Threes! is dat het concept van de schuivende blokjes zo simpel is gehouden dat het je enorm focust. Na een paar potjes begin je te begrijpen waar de valkuilen zitten die ervoor zorgen dat je geen beweging meer kunt maken en je spel voorbij is; het houden van eentjes en tweetjes aan de buitenkant; het willekeurig in elkaar schuiven van net niet grote cijfers; al die dingen zorgen ervoor dat je met een minder dan gemiddelde score overblijft. Doordat het verschil tussen een goede en slechte score enorm afhangt van de hoogte van je hoogste cijfers is het meteen een triomf om 192 of zelfs -als het heel erg meezit- 384 te maken.
Het is te vergelijken met een shooter als Geometry Wars of Resogun, of een Roguelike van mijn part. In het begin van die games kun je het nog rustig aan doen, maar hoe verder je komt, hoe minder speelruimte je hebt en hoe meer een fout fataal kan worden. Daardoor is het begin altijd lekker en kun je nog wel eens een gelukje hebben, maar binnen een minuut zit je al te zweten en meestal is het na een minuutje of drie voorbij. Maar je hebt ook het idee dat je steeds iets bijleert over strategie, over wat je kunt verwachten als je venuit een bepaalde hoek iets naar binnen schuift (wat je dus nooit kunt voorspellen, want het is helemaal random.)
De makers van Threes hebben in een interview gezegd dat ze allerlei dingen hebben proberen toe te voegen om de game interessanter te maken, of in elk geval een andere dimensie toe te voegen aan het simpele schuiven met de cijfers, maar volgens hen “werkte het spel alle pogingen tot verfraaiïng tegen” en hebben ze het maar bij het simpele mechaniek waar Threes op draait gehouden. Er is weinig omheen gebouwd, je kunt natuurlijk je score delen via Twitter maar verder is er helemaal niks extra’s gedaan behalve de strakke vormgeving en semi-humoristische beschrijvingen van de hogere cijfers. De muziek is niet onaardig, maar eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen dit zullen spelen zoals ik het nu al dagen speel: stilletjes, even tussendoor, zo vaak het maar kan. Ik weet niet hoe hoog ik kom, maar dat is niet erg, want ik heb zelden zoveel lol met cijfertjes gehad.
Verder lezen over iOS
Mobile14.10.2024
Zo kun je straks je Apple iCloud-mailadres veranderen
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile23.09.2024
Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen
Mobile16.09.2024
Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Mobile26.08.2024
5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16
Gaming20.08.2024
Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober
Mobile17.07.2024