Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Er waren geruchten dat Valve ook een Virtual Reality systeem uit zou brengen. Ergens dachten (of hoopten) dat het ook zou gebeuren. Hoe meer concurrentie hoe beter, toch? Dat bleek toch iets te optimistisch gedacht. Gabel Newell ziet zeker toekomst in VR, maar wil geen eigen systeem uitbrengen. Liever werkt hij samen met Oculus VR om PC-gaming nog groter te maken.
Virtual Reality maakt iedereen vrolijk. Dat blijkt wel uit alle geruchten van de laatste paar maanden. Sony zou er mee bezig zijn, hoewel ze het nog steeds ontkennen. Valve had ook interesse. Twee medewerkers bouwden aan de technologie en er zou een prototype zijn. Helaas. De medewerker verlieten het bedrijf om hun eigen augmented reality bril – CastAR – te maken. Valve’s testproduct bleek gewoon een Oculus Rift te zijn.
Valve heeft echter wel degelijk zin in VR technologie. Ze hebben bijvoorbeeld Oculus VR met het Crystal Cove prototype geholpen. Deze week gaf het bedrijf tijdens de Steam Dev Days niet alleen een presentatie, maar ook een demonstratie. De pers werd naar eigen zeggen compleet weggeblazen. Opmerkelijk feit: die demo scheen wél met een eigen product te zijn gegeven.
Maar een eigen VR systeem uitgeven, dat gaat het bedrijf toch te ver. Liever helpen ze Oculus om hun systeem op de markt te brengen. Daarmee kunnen ze PC gaming een flinke steun in de rug te geven – en dat wil Gabe uiteindelijk het liefst. Verwacht daarom dat Virual Reality de hele Steam bibliotheek tot zijn beschikking zal hebben.
Valve ziet wel nog een aantal beren op de weg. Er moet bijvoorbeeld nog een hoop op audiogebied en registratie van beweging worden gesleuteld. Daarnaast schijnen er nog een aantal andere technologische kopzorgen te zijn. Op zijn vroegst zou de Oculus Rift pas in 2015 klaar kunnen zijn. Even wachten dus, vrezen we.