Turn10 moet deze week diep door de knieën. Mensen zijn flink kwaad over de microtransacties in Forza Motorsport 5. Gamers krijgen de keuze om of auto’s en meer experience points te kopen of om urenlang dezelfde circuits te racen. Developer heeft inmiddels belooft het model aan te passen. Voordat het zover is, krijgen de fans eerst een aantal zoethoudertjes.
Microstransacties en gamers zijn moeilijk met elkaar te verenigen. Forza 5 maakt het echter wel erg bont. Gamers moeten urenlang in bolides scheuren om hun geliefde auto’s bij elkaar te sparen. Als alternatief kunnen ze zogenaamde experience points boosters kopen, waardoor ze voor 30 tot 120 minuten veel sneller punten verzamelen. Een andere optie is de gewenste auto gewoon aan te schaffen.
Gamers zijn hier niet van gecharmeerd. Ze betaalden al €500 voor een console, €60 voor Forza 5 – en misschien nog een flink bedrag voor een goed stuur. Nu vraagt Turn10 ze ook nog voor tientallen tot honderden euro’s aan auto’s en boosterpoints te besteden. Fans besloten daarom massaal de hooivorken en toortsen tevoorschijn te halen.
Turn 10 begreep de hint en paste snel een aantal dingen aan. Alle auto’s zijn dit weekeinde voor de helft van de prijs. VIP-leden en kopers van het uitbreidingspakket of Forza Motorsport 5 Car Pass krijgen een gratis raceauto. Tenslotte zal het aantal verdiende credits drastisch omhoog gaan. Een doekje voor het bloeden, maar de developer belooft op de lange termijn met een echte oplossing te komen.
Jago
Forza 5 is niet de enige Xbox One game met microtransacties. Killer Instinct laat je gratis met Jago spelen, voor de andere karakters moet je betalen. Overigens gebeurt dat wel voor een veel klantvriendelijkere prijs dan in de racegame. Ook Ryse kent transacties. In de multiplayer kunnen starters gelijk sterke uitrusting kopen.
Uit de verschillende soorten microtransacties blijkt wel dat Microsoft zit te dubben over welke strategie ze moeten volgen. Dat geven ze zelf ook toe. De grote baas Phil Spencer zegt dat ze eerst de mening van de fans willen weten, voordat ze definitief beslissen. Een opvallend uitspraak, aangezien Dead Space 3 en Mass Effect 3 al met microtransacties kwamen – en gamers daar heel stevig hun mening over gaven.
Deze discussie zal waarschijnlijk nog lang doorsluimeren. Developers en uitgevers zien dat microtransacties in F2P games als League of Legends een enorm succes zijn. Natuurlijk willen ze dat ook. Gamers daarentegen vinden dit model in betaalde games een asociale manier om nóg meer geld uit hun zakken te kloppen. Daarom is het twijfelachtig of het ooit een succes zal worden in spellen die niet Free-to-Play zijn. De games industrie geeft echter nog niet op.