Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Zo. Dat was snel. Take-Two Interactive maakte deze week bekend dat de kosten voor het peperdure Grand Theft Auto V al in één dag waren goed gemaakt. Volgens de uitgever werd er op dinsdag 17 september alleen al 600 miljoen aan de game verdiend. Niet alles is echter rozengeur en maneschijn.
Hiermee is de lancering van GTA V een groter succes dan die van zijn voorganger, meldt Entertainment Business. Michael, Trevor en Franklin maakten in één dag een omzet waar Nico Bellic een heel jaar over moest doen. Dit komt overigens ook doordat er nu meer PS3’s en Xbox 360’s in omloop zijn dan vijf jaar geleden. Van beide consoles zijn er inmiddels in totaal 160 miljoen van verkocht, tegen 25 miljoen in 2008.
Met een omzet van 600 miljoen euro zijn de kosten van 200 miljoen in ieder geval dubbel en dwars terugverdiend. De lancering heeft daarbij de nodige records gebroken, zoals meest verkopende game tijdens een lancering in het Verenigd Koninkrijk. De koek is daarmee niet op. De verwachting is dat de game een miljard dollar in de eerste maand zal opleveren. Verder zullen eind maart 2014 er 24 miljoen stuks over de toonbank zijn gegaan.
Niet alles is echter koek en ei. De Xbox 360 versie kampt met installatieproblemen. Zo hebben eigenaren van de 4 GB versie een extra geheugen kaart nodig om de game te kunnen installeren. Ook raadt Rockstar aan de play disc niet op de harde schijf te zetten – om grafische problemen te voorkomen. De digitale versie op de PS3 kent eveneens zijn euvels. Eurogamer meldt dat gebouwen later of flikkerend in beeld komen. Niet genoeg om het speelplezier te verstoren, maar de puristen kunnen zich er aan storen.
Zal dat mensen stoppen met spelen? We denken het niet. Wat denkt GameCowboys er overigens van? Geen zorgen, binnenkort verschijnt onze review. Anders kun je aankomende dinsdag naar onze podcast luisteren, want we zullen er ongetwijfeld uitgebreid bij stil staan.