Microsoft loopt dit jaar in ieder geval op één punt voor op de concurrentie. Vandaag bereikte ons het nieuws dat de consolegigant Xbone.com heeft vastgelegd. De hele zomer zweeft de bijnaam voor de Xbox One al rond forums en nieuwsites, tot grote irritatie van het slachtoffer. Reden genoeg om het domeinnaam in te pikken.
De term ‘Xbone’ werd razend populair na de pre-E3 presentatie van de Xbox One. Microsoft meldde toen dat de console altijd online zou zijn, uitgevers de mogelijkheid hadden om tweedehands games aan banden te leggen en dat Kinect minimaal op de sluimerstand zou staan. De gamersgemeenschap vond dat Xbox-bezitters flink genaaid zouden worden en een bijnaam was geboren.
Xbox Live directeur Larry “Major Nelson” Hryb irriteert zich er wezenloos aan. Zo meldde hij een paar dagen geleden op gamesforum NeoGAF: ,,I don’t like it. It disrespects the teams that have put in thousands of hours (already) into the development of the product. Sure, it’s cheeky but I don’t care for it myself.”
Geen wonder dat Microsoft het domeinnaam heeft overgenomen. Opmerkelijk is dat het bedrijf het nu pas heeft gedaan. Nog opmerkelijker: schijnbaar was nog niemand anders op het idee gekomen. Nog veel vreemder: de url blijkt in maart 2000 al te zijn aangemaakt. Had iemand een vooruitziende blik? Wie overigens Xbone.com intikt krijgt voorlopig een zoekresultatenpagina van Bing.com. Voor de nieuwsgierigen: Xbox180.com verwijst al naar Xbox.com.
Hiermee is de bijnaam natuurlijk niet uit de wereld. Zodra Microsoft zijn marketing weer in orde heeft en er geen rare dingen meer gebeuren zal Xbone (en Xbox 180) pas langzaam tot het verleden behoren. Gniffelende Sony fans willen we overigens even herinneren aan de termen ‘Giant Enemy Crab’ en ‘$700 $700 $700’, waarmee we tijdens de PS3-lancering tot treurens toe werden doodgegooid. Zoals Nederlands dichter Breederode het ooit passend verwoordde: “Het kan verkeren”.