Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Uitgevers kampen met hoge kosten en tegenvallende verkopen. Niet bij Rockstar Games. Ze maken weliswaar de duurste game ooit, maar de kosten zijn een peulenschil vergeleken met de verwachte opbrengsten. Grand Theft Auto V zal, volgens The Scotsman, ook op dat gebied alle records gaan breken.
Hoe hoog zijn de kosten voor GTA V? De Schotse krant The Scotsman deed voor ons een berekening en kwam op ruim 200 miljoen euro. Het hoge bedrag komt volgens onze collega’s niet alleen door de ontwikkeling van de enorme game, ook de marketing speelt een rol. Opmerkelijk, want je zou zeggen dat een merk als Grand Theft Auto geen reclame meer nodig heeft.
Gamers die zich zorgen maken dat Rockstar hierdoor over de kop gaat, stelt The Scotsman gerust. Het dagblad verwacht dat de kosten van de game een zesde van de opbrengst zullen bedragen. Het eerste jaar alleen al zal GTA V 25 miljoen titels verkopen, zo luidt de verwachting. De totale omzet voor de game wordt op 1,2 miljard euro geschat.
Of de voorspelling klopt of niet, GTA V sloopt in ieder geval één record. De duurste game tot nu toe was Star Wars: The Old Republic, waarvoor Bioware 150 miljoen euro moest neertellen. Dat is nu dus verpulverd. Verder nadert de Grand Theft Auto serie de grote filmbudgetten van de blockbusters, zoals Pirates of the Caribbean. Het laatste deel uit die serie kostte zo’n 230 miljoen euro.
Hollywood?
Haalt de games industrie daarmee Hollywood in? Niet te snel. Analist Michael Pachter (5:49) schat de inkomsten van de laatste op 80 miljard dollar per jaar en de eerste op slechts 25 miljard. Verder worstelen veel uitgevers met hun kosten. Capcom ziet een lagere winst voor volgend jaar. Square Enix vreest dat games op discs hun financieel de das om zal doen. Verder groeit het aantal kinderen dat hun console en handheld voor een tablet en smartphone verruilt.
De grote jongens, zoals Rockstar, zitten voorlopig goed, maar de rest van de games industrie staat op een tweesprong. Of ze passen ze zich aan of ze gaan kopje onder. Gelukkig zijn er voldoende nieuwe opties. De nieuwe consoles, F2P, Online, Cloud, VR, wellicht Kinect en zeker de Indie developers zullen voor extra impulsen zorgen. Hoe developers of uitgevers daarmee om gaan zal hun succes in de komende vijf jaar bepalen.
Rockstar hoeft zich daar (voor nu) geen zorgen om te maken. Vanaf aankomende 17 september zullen ze zeker loon naar werken krijgen. Of niet? GameCowboys zal binnenkort kunnen vertellen of Grand Theft Auto V inderdaad de moeite waard is. Hou onze website dus in de gaten.