Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Waar is Japan? Die vraag lag bij iedere gamesjournalist op de lippen toen Sony tijdens Gamescom zijn launchlijst aankondigde. Landen als Panama, Chili, Costa Rica en Guatamala stonden erop, maar het land van de rijzende zon ontbrak. Gisteren kregen we te horen dat de PS4 pas op 22 februari 2014 in de Japanse winkels verschijnt. Een vreemde beslissing? Integendeel.
Het lijkt de omgekeerde wereld wel. De PS3-lancering begon nog in Japan. Een kleine week later volgde Amerika en vier maanden later Europa. Bij de Playstation 4 verloopt het bijna andersom. De V.S. bijt het spits af, twee weken daarna komt Europa en volgend jaar pas Japan. ‘Opmerkelijk’ is nog vrij zachtjes uitgedrukt. Veel mensen beschouwen ‘Nippon’ als een van de belangrijkste markten ter wereld.
Of is dat nog zo? We namen een duik in de wereldwijde console verkopen. Op de website VG Chartz noteerden we alle aantallen verkochte consoles van de afgelopen drie generaties. Tevens namen we de cijfers per regio (Noord-Amerika, Europa, Japan en de rest van de wereld) in ons onderzoek op. Ons doel was te kijken hoe groot het marktaandeel van Japan wereldwijd was. Aangezien bedrijven meer winst maken op de software pikten we die cijfers ook gelijk mee.
De uitkomt verraste ons.. enorm. Tijdens de eerste Playstation zorgde Japan voor 21% van alle wereldwijde consoleverkopen. Nu is dat percentage geslonken naar 9%. Het aandeel qua software daalde nóg harder: van 26% naar 6%. De absolute daling (d.w.z. in getallen) van de hardware valt vreemd genoeg nog mee, 31 miljoen tijdens de PSOne, 24 miljoen tijdens de PS3. De software verkopen daarentegen zijn in twee generaties gehalveerd, van 320 miljoen verkochte stuks naar 142 miljoen.
Japanners lijken weliswaar consolemoe, de rest van de wereld denkt daar anders over. Lag in de ‘nineties’ het hardware marktaandeel van Noord-Amerika, Europa en de andere landen op respectievelijk 42%, 30% en 7%, tegenwoordig is dat gegroeid naar 45%, 35% en 11%. Vooral op software gebied is Noord-Amerika een goudmijn geworden. Eerst was het globale aandeel nog 41%, nu 52%. Het absolute aantal verkopen is zelfs verdubbeld, van 504 miljoen titels naar 1,2 miljard.
Wie de cijfers bekijkt snapt wel waarom de Verenigde Staten en Canada de eersten zijn die met de PS4 mogen spelen. Sony (en de concurrentie uiteraard ook) weet dat daar het belangrijkste deel van de markt zit – vooral op het gebied van de winstgevende software. De console oorlog zal daar het hevigst zijn. Ook om persoonlijke redenen. Eerst heerste Sony over Noord-Amerika, totdat Microsoft met de Xbox 360 hem van de troon stootte. De eerste wil ongetwijfeld zijn regio terug.
Moet Sony daarmee alleen zijn eigen Japan negeren? Zoals het spreekwoord luidt: wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Al wordt het marktaandeel 5%, het blijft een belangrijk deel. Microsoft heeft wellicht weinig kans, want niet-Japans, maar Nintendo kan er zeker mee aan de haal gaan. De laatste maakte met een prijsverlaging van de Wii U zich al een stuk interessanter en er komen zeer boeiende titels aan. Hoe speelt Sony daarop in? Interessante tijden.
Verder lezen over Sony
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming25.09.2024
De 5 beste aankondigingen van Sony’s State of Play
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gadgets11.09.2024
Dit is de nieuwe 3,5 mm ECM-L1 Lavalier microfoon van Sony
Gaming10.09.2024
PlayStation 5 Pro aangekondigd: ‘De meest krachtige Sony-console ooit’
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming06.09.2024