Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.
Skylanders, Activision’s zeer succesvolle game waarbij virtueel en echt samenkomen, krijgt een nieuwe innovatieve uitbreiding: Skylanders Swap Force. Kern van de nieuwe Skylanders versie zijn de Swap Force (16 stuks) bestaan uit een onder- en bovenkant die kunnen worden uitgewisseld met een andere Swapforce. Dus WashBuckler en Magnacharge wordt WashCharge of Magnabuckler. Niet alleen kan je hiermee de krachten van een Skylander combineren maar je krijgt ook een grotere verzameling om mee te spelen. Twee Skylanders Swap Force levert vier spelcombinaties, drie geeft er negen en zo voort.
Ontstaan van Skylanders
Eigenlijk is Skylanders een soort van universele fantasie van het tot leven komen van speelgoed. Je hebt iets in de echte wereld en zodra je dit op de ‘Portal of Power’ zet komt het virtueel tot leven. Volgens Guha Bala (Studio Head en co founder van Vicarious Visions, de ontwikkelaar) is dit de kracht van Skylanders. “Wij waren de eerste die dit deden en een nieuwe dimensie aan spelen gaven met de combinatie van echt en virtueel. We wilden kinderen echt de ruimte geven om te kunnen spelen (open your mind)”.Het mooie van het concept is dat de Skylanders niet te duur zijn (de Giants rond de € 15, originele Skylanders rond € 12) en dat het meer is dan een speeltje, het speelt echt een rol in het spel. Een nieuwe Skylander kan nieuwe dingen en zal hoe langer je er mee speelt steeds meer kunnen.
Als je succesvol bent wordt je gekopieerd!
Skylanders is als game erg succesvol, onderstaande infographic geeft aan in welke mate. 100 miljoen toys verkocht, gemiddeld per dag meer dan 211.000! Deze infographic praat nog over een omzet van 1 miljard dollar maar binnenkort zal dat 1,5 miljard dollar zijn. Ook Disney heeft dat door en brengt zo rond deze tijd de Disney Infinity game uit. Zeg maar het zelfde concept maar dan met figuren uit de Disney en Pixar stal zoals Mr Incredible, Sulley en Jack Sparrow. Maar Disney is Disney. Ze hebben dan misschien wel bekende namen zoals Mr Incredible of Sulley maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook beter is. Wat Activision nu doet met Swap Force kan Disney moeilijk doen. Het is ook niet waarschijnlijk dat Disney een hele 1:1 kopie gaat maken. Het concept gebruiken met je eigen IP is één ding een slaafse kopie is iets heel anders. Disney heeft wat dat betreft al een behoorlijke stap gemaakt door het mixen van karakters uit films zoals Mr Incredible (The Incredibles) en Sulley (Monsters Inc.). Maar dit artikel gaat over Skylanders, niet over Disney.
“Is there a frozen Skylander in there?”
Natuurlijk zit er technologie in de Skylanders en in de Portal of Power (in de Skylander Giants zitten NXP contactless chips). Als ik Guha vraag naar de technologie achter Skylanders geeft hij aan dat zij eigenlijk nooit over technologie praten, het is eenvoudigweg een enabler voor de magie van Skylanders. Het gaat om de beleving van het kind dat er mee speelt. Zijn eigen dochter vroeg op een gegeven moment nadat ze er mee gespeeld had ‘of er echt een ‘frozen’ skylander in het poppetje zat. Vanaf dat moment bedacht Bala, dat dat inderdaad de essentie is. Laat het kind spelen in zijn eigen fantasie wereld met bevroren Skylanders.
Niet alleen daarom ligt de lat hoog bij Activision. Volgens Bala is iedere release van Skylanders een echte innovatie. Dat was zo met de eerste Skylanders, de Skylander Giants en nu weer met Skylanders Swap Force. Bala is trouwens verantwoordelijk voor de iOS versies van Skylanders en voor Swap Force.
Gespeeld met de Skylanders Swap Force
Tijdens Gamescom had ik ook de mogelijkheid om kort te spelen met de nieuwe Swap Force. Het speelt zich af op Cloudbreaks Islands in Skylands, waar Kaos (de slechterik) weer een duivels plan heeft.De gameplay is niet veranderd, of misschien toch wel, volgens Activision hebben nu alle Skylanders het vermogen om te springen, niet alleen de Swap Force. Hierdoor krijgt Skylanders’ level design een compleet nieuwe dimensie (letterlijk). Je hebt de keuze uit diverse spelvormen zoals Solo Survival Mode, Team Survival Mode , Rival Mode (wie kan de meeste tegenstanders verslaan) en nog een paar modes. Tijdens de hands-on speelde ik alleen de Solo Survival Mode. Er zijn minigames, puzzels en de nodige platform-actie zoals je dat gewend bent van Skylanders.
De onder- en bovenkant van de Swap Force-poppetjes klikken met magneten aan elkaar zodat je niet bang hoeft te zijn dat ze los komen. Je kunt dit tijdens het spel doen (dynamic swapability noemen ze dat bij Activision) en opeens is er een nieuw karakter in het spel. Daarnaast zijn de Skylanders die je misschien al hebt gewoon te gebruiken. Voor Swap Force heb je wel de nieuwe starterkit nodig met een nieuwe Portal of Power die de nieuwe Swapforce karakters aan kan. Irritant, maar dat is de prijs die je betaalt voor technologische vooruitgang. Ik hoop wel dat ze het deze keer duidelijk maken aan de ouders en kinderen, want die hebben dat soort dingen doorgaans niet zo goed in de gaten en dan heb je zo weer een hoop vragen over waarom het niet meer werkt.
Met Skylander Swap Force lijkt Activision toch weer een hit in handen te hebben. Dat is extra belangrijk voor hen om dat voor het eerst er directe concurrentie is: Disney’s Infinity. Het voordeel dat Activision heeft is een grote groep trouwe fans en verzamelaars die waarschijnlijk vol verwachting uitkijken naar deze nieuwe game. De nieuwe Skylanders SWAP Force bestaat in totaal uit 16 nieuwe SWAP Force karakters, en 32 ‘core’ Skylanders karakters (16 nieuwe en 16 vernieuwde versies van favoriete karakters) en 8 nieuwe LightCore karakters. Het wordt voor de verzamelaars en mensen met verwende kinderen weer een dure grap…
Beschikbaarheid: 18 oktober 2013, Platform: PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360, Wii U, Wii en 3DS, Rating PEGI 7
Verder lezen over Activision
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Gaming23.05.2024
Activision kondigt Call of Duty Black Ops 6 aan met politiek tintje
Gaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming13.10.2023
Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Gaming08.08.2023
Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten
Gaming28.07.2023
Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers
Gaming12.07.2023
Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen
Gaming05.07.2023