Geen Xbox One zonder Kinect, zei Microsoft lange tijd. Niet meer. Chief product officer Marc Whitten meldt dat de console nu ook gewoon speelbaar is zonder de camera. Sterker nog, je hoeft Kinect niet eens op de Xbox aan te sluiten. Hiermee heeft Microsoft zijn zevende beleidswijziging binnen twee maanden doorgevoerd.
Gamers en pers voelden zich al langer oncomfortabel rond de nieuwe motion sensor camera. Velen noemden het een inbreuk op hun privacy. Microsoft garandeerde dat een sluimerende Kinect enkel op de woorden ‘Xbox On’ zou reageren en offline niets zou waarnemen – niet iedereen geloofde dat echter. Het schandaal rond de afluisterpraktijken van de NSA – waar onder andere Microsoft en Google aan hebben meegewerkt – gooide nog meer olie op het vuur. Dat beide bedrijven zeiden dat ze enkel aan juridische verzoeken voldeden maakte niets uit.
Daarnaast waren er ook praktische bezwaren. Met een kapotte camera (bijvoorbeeld door een val) zou de Xbox One niet meer gebruikt kunnen worden. Gamers waren ook niet helemaal gerust op om zonder koptelefoon te gamen. Medespelers zouden alle geluiden in de kamer kunnen horen, waardoor de eigen stem verloren gaat. Daarnaast vroegen klanten zich af of ze nog normaal door het menu konden navigeren – Microsoft bevestigde dat laatste overigens al snel.
Vandaag maakte Whitten een einde aan bovengenoemde problemen. In een Q&A op IGN maakte hij bekend dat de Xbox One ook zonder Kinect werkt. Verder is het mogelijk de privé-opties zelfstandig aan te passen. De sensor kan worden uitgezet waardoor stem, beeld en gebaar niet meer worden geregistreerd. Start je een Kinect game op dan verschijnt er automatisch een optie om de camera weer te activeren. In sluimerstand staat het rode lampje (de IR blaster) nog wel aan, maar die kan dus worden uitgezet door de kabel uit de console te verwijderen.
Ook hebben gamers Kinect niet meer nodig om met elkaar te kunnen praten. Microsoft dacht eerst aan een aparte adapter voor de 360 headset. Ook hier is het bedrijf dus op teruggekomen. Tijdens de “Unboxing Event” liet Larry “Major Nelson” Hryb een 4K-capable HDMI kabel, een controller, de Kinect sensor en, inderdaad, een Xbox One koptelefoon zien. Overigens is het nog steeds mogelijk om een 360 headset te gebruiken, maar daarvoor moet je dus een adapter aanschaffen.
Hiermee is Microsoft voor de zevende keer (volgens onze telling tenminste) aan de klanten tegemoet gekomen. Veel lof krijgen ze echter niet, eerder het tegenovergestelde. Iedere aanpassing wordt met hoongelach ontvangen. Gamers noemden de console eerst nog de Xbone, inmiddels is de bijnaam veranderd in de Xbox 180 – gezien alle omwentelingen van deze zomer. Intussen spint Sony garen bij alle problemen – niemand let namelijk op hen.
Peter Molyneux vindt alle commotie oneerlijk. Tegenover Techland legt hij uit dat Microsoft met een lange termijn strategie bezig was, maar dat ze ‘door een paar fouten zijn gefileerd’. ,,Als grote corporaties moet je tegenwoordig op eieren lopen. Een misstap en je wordt zeer unfair behandeld.” Gamers zouden Microsoft moeten toejuichen dat het naar hen heeft geluisterd, vindt Molyneux. Helaas zal dat volgens hem niet gebeuren. Als groot bedrijf moet je alles overcorrigeren om het zaakje weer op de rails te krijgen.”
Molyneux heeft hier een punt. Ook grote corporaties hebben recht op een eerlijke behandeling. Maar Microsoft had een hoop leed kunnen voorkomen door hun klanten beter bij hun plannen te betrekken. Daarnaast zal er in 2013 weinig ruimte zijn voor objectiviteit en kalmte. De lanceringen van de Xbox One en PS4 zijn aanstaande. Aangezien hun voorgangers dichtbij elkaar zijn geëindigd lijkt de komende console oorlog spannender dan ooit. Verwacht daarom een heter najaar dan de afgelopen zomer.