Holy shit. John Carmack, technologisch wonder en grotendeels verantwoordelijk voor first-person games, netwerkplay en het idee van mods in zijn tijd bij ID, gaat als Chief Technical Officer Oculus, de maker van de Oculus Rift VR-bril versterken. Hij zal zijn werk voor id Software niet (helemaal) neerleggen, volgens een statement van Bethesda, maar wat er aan die kant ook gebeurt: het is een monsterlijke win voor Palmer Luckey en de rest van het Oculus-team.
Carmack was in de opstartfase al betrokken bij het project en Oculus is eigenlijk bekend geworden omdat Carmack op eigen houtje een gemodificeerde versie van Doom 3 BFG liet zien op de E3 vorig jaar. De man is zo onderlegd in de materie van latentie (heel belangrijk voor VR) en hardwaretechnische zaken dat dit zeker betekent dat Oculus een niet meer weg te denken element in de gaming-wereld gaat zijn. Met deze versterking van het team zal de commerciële versie van de Rift nog beter gaan worden dan het (volgens de berichten uit de E3 dit jaar) nu al is.
De geruchten zeggen dat die release ergens in 2014 zal worden en in combinatie met de extra investering die in het bedrijf is gedaan door verschillende investeringspartijen knijp ik mijn handen al fijn voor de verbeterde versie van de bril die er van buiten misschien niet zo cool uitziet, maar als je er in kijkt de wereld van games danig kan gaan veranderen. Zonder twijfel zullen er meer details bekend worden in de komende dagen en anders horen we het wel op Gamescom.