De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het geweld in DR Congo laat de hedendaagse jeugd niet koud. Vanaf 16 maart handelen meer dan 1.300 Nederlandse en Vlaamse jongeren 4 weken lang in aandelen die gerelateerd zijn aan het vredesproces in DR Congo en Burundi, tijdens de serious game Markt voor Vrede 3.2.
Wat doen jongeren op een doordeweekse namiddag? Uiteraard, computeren! De nummer 1 vrijetijdsbesteding. Volgens vele ouders nergens goed voor, maar de stichting Euro’s voor Vrede weet wel beter. Goede games hebben een ongeëvenaarde aantrekkingskracht.
Euro’s voor Vrede wil de kracht van dit medium gebruiken om minder leuke onderwerpen onder de aandacht te brengen. De focus ligt dit jaar op het ‘vergeten conflict’ in DR Congo en Burundi.
Ondanks dat de media niet veel berichten over het conflict, is geweld daar nog steeds aan de orde van de dag. Kindsoldaten en vrouwenverkrachting vormen maar een deel van de sociale problemen waar de regio mee te kampen heeft. Daarnaast laait het geweld nog regelmatig op door de talloze rebellengroepen. Dit wordt voor een groot deel in stand gehouden door de belangen die diverse partijen in de grondstoffen hebben.
In het online aandelenspel Markt voor Vrede 3.2 worden de jongeren niet expliciet geïnformeerd over de problematiek, maar ontdekken ze zelf spelenderwijs wat er allemaal aan de hand is. In het spel draait het om slim handelen in de veiligheid en ontwikkeling. Aan de hand van de nieuwsberichten kunnen de spelers een inschatting maken hoe het staat met het vredesproces en welke aandelen populair zullen worden. Wie het nieuws in de gaten houden, kan slim handelen en credits verdienen.
Is het niet immoreel om jongeren te laten handelen in conflictaandelen? Projectmedewerker Folkje Lips legt uit: “Dat kan inderdaad niet. Zelfs in de huidige kredietcrisis is dat een grens die we niet overschrijden. Op Markt voor Vrede handel je dan ook niet in de vraag of het goed of slecht gaat in een land, maar in het sentiment van de media over de situatie in een land.” Of dat controversieel is of niet dat mag je zelf bepalen. “Tenslotte méten wij alleen het mediasentiment, we hebben er geen invloed op.”
Meer info is te vinden op www.marktvoorvrede.org
Verder lezen over Goede doel
Media25.12.2023
3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland
Media06.12.2023
Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request
ALS-ambassadeur René Froger vraagt eerste plaat aanOnline27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieOnline20.11.2022
World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren
Advertising08.04.2022
Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’
Nieuws09.12.2021
Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot
One For The Sea zet zich in voor het behoud van zeebosNieuws02.12.2021
Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau
Nationaal Fonds Kinderhulp luidt de noodklokMedia21.09.2021