Deadpool had al rolletjes in diverse Marvelgames en Marvel versus Capcom 3, nu heeft hij eindelijk zijn eigen game. High Moon (de makers van het alleaardigste Transformers: Fall of Cybertron) mocht zich over hem ontfermen. Kan de Merc with a Mouth op tegen gevestigde namen als Dante, Kratos en Ryu Hayabusa? Het antwoord is… bijna.
Eerst even een introductie. Huurling en anti-held Wade “Deadpool” Wilson kampt al jaren met terminale kanker én een bovenmenselijke genezende krachten, die elkaar bevechten. Hierdoor heeft Deadpool een verminkt gezicht, regelmatig geheugenverlies en een compleet gestoorde persoonlijkheid opgelopen. Wilson valt tevens onder een select groepje karakters (waaronder She-Hulk) die weet dat hij een stripfiguur is. Herhaaldelijk wordt de zogenaamde Fourth Wall steen voor steen door hem afgebroken.
Het voordeel en nadeel van Deadpool’s geheugenverlies en persoonlijkheid is dat iedere schrijver hem anders kan invullen. Fabian Nicieza (Cable & Deadpool) maakte van hem een half-psychotisch buitenbeentje die dolgraag een held wil zijn, maar door stomme fouten steeds verknoeit. In Remender’s Uncanncy X-force wordt hij zowaar bijna menselijk. Daniel Way smijt daarentegen alle karakterontwikkelingen buitenboord en zet hem in zijn versie neer als ‘LOL random, kijk mij eens vierde muur breken en populaire referenties maken’. Raad wie de schrijver van de game is.
Toegegeven, Way’s versie werkt soms verfrissend voor het genre. Deadpool spot met alle wetten van de gamesindustrie. Het script gooit hij letterlijk het raam uit. Spelers krijgen de eerste vier achievements zowat in de schoot geworpen en de rest lijken zo random gekozen dat je soms expres blijft wachten omdat er misschien nog eentje aankomt. Wade geeft zelf tips en adviezen aan de speler en lacht om alle clichés. Budgetproblemen zorgen ervoor dat je in een 8-bit Zelda game terecht komt of dat Wilson even met High Moon moet bellen voor extra geld.
Anderzijds, het mag dan zijn eigen game zijn: Deadpool is soms té aanwezig. De stemmen in Wade´s hoofd, de hallucinaties en zijn te overdreven acties werken vooral in het begin op de zenuwen. Zijn persoonlijkheid verdringt alle andere karakters in de game. Jammer, want vaste partners Cable en Domino spelen hierdoor een te kleine bijrol. De scene met Arclight is zelfs ronduit smakeloos. Uiteindelijk komt er door Deadpool´s continue geraaskal wel een glimlach op het gezicht, maar lezers van zijn (wat) serieuzere rollen zullen af en toe flink moeten zuchten.
Zijn totale aanwezigheid verbloemt wel de traagstartende besturing. Vooral in het begin voelt het aan als een simpele buttonmasher met domme vijanden – iets waar Deadpool regelmatig mee spot. Koop echter een aantal upgrades (zoals de Gunkata en de counteropties) en het vechten wordt steeds vloeiender. Naarmate de game langer duurt, de tegenstanders gevarieerder worden en je steeds meer opties vrijkoopt blijkt de game ook steeds leuker te worden. Je jaagt op steeds grotere combinaties om zo steeds meer nieuwe upgrades te kopen.
Het verbergt alleen niet alles. Vechten is solide, maar het wordt nooit geweldig. Deadpool heeft een breed arsenaal aan wapens, maar je speelt hem gemakkelijk met pistolen en zwaarden uit. Hij krijgt een teleporter voor de lange afstand, die alleen bruikbaar is op door de game bepaalde punten. Het platformgedeelte voelt soms klungelig aan. Simpele sprongen kan door onbekende oorzaak mislukken. Daarnaast is zeven uur gewoon weinig voor een 60 euro game – ook omdat je hem waarschijnlijk niet nog een keer speelt en de challenges te weinig toevoegen.
Deadpool wordt dus nooit geweldig, maar ergens zie ik graag een tweede deel verschijnen. Aangezien iedere actieheld – zelfs Dante – steeds meer een stok in zijn reet lijkt te hebben, is er zat ruimte voor een vrolijke psychopatische randdebiel. Stel je eens voor wat een Rocksteady of Suda51 ermee zou kunnen doen. Met een Marvel-universum met zulke rijke karakters kan je een prachtgame creëren. Geef Mr. Sinister nog een kans en maak hem de Victoriaanse hertog die van koeien lopende bermbommen maakt. AAA gegarandeerd.
High Moon levert zeker geen slecht product af, maar het wordt nooit baanbrekend. Deadpool mist daarvoor op alle gebieden diepgang, duurt het gewoon te kort en komt te traag op gang. Zijn karakter en grappen maken veel goed, hoewel hij soms over het randje gaat. Toch zie ik Wade Wilson graag nog een keer zijn eigen game hebben, maar misschien dan door een andere studio. Geef het een kans als hij in de budgetbak beland. Je speelt hem in ieder geval met een (flauwe) glimlach uit.
Deadpool, ontwikkeld door High Moon Studios voor de Xbox 360 (getest) PS3 en PC en uitgegeven door Activision op 28 juni 2013