Groot nieuws vandaag. Het hoofd van de Xbox Divisie, Don Mattrick verlaat Microsoft. Hij wordt CEO van Online gamedeveloper Zynga. De vraag luidt: gaat Mattrick weg vanwege de PR-problemen rond de Xbox One of is er iets anders aan de hand?
Het vertrek van Mattrick is in meerdere opzichten opvallend. De ex-CEO was het gezicht van de Xbox One lancering, die tot nu toe veel kritiek bij de gamers opwekte. Het online en DRM-beleid gaf veel ergernis, maar ook de presentatie ervan. Mattrick gooide tijdens de E3-beurs extra olie op het vuur met als uitspraken als ‘wie offline wil gamen, kan een 360 kopen en ‘backwardscompatibility is achterhaald’. Dat het beleid werd teruggedraaid moet een pijnlijke nederlaag voor Microsoft zijn geweest.
Of Mattrick daarvoor moest hangen kunnen we niet zeggen. De timing is toevallig, maar erg snel na het E3 debacle. Microsoft zal het zeker niet toegeven. Wel gaan er geruchten rond dat het bedrijf flink gaat reorganiseren. De plannen daarvoor zouden ergens in juli door de grote baas Steve Ballmer bekend worden gemaakt. Interessant detail: weinig topmensen lijken van de plannen te weten. Dit kan betekenen dat de herstructurering vooral om hén draait, meldt de website Allthingsd op 23 juni. Don Mattrick werd toen al als mogelijk slachtoffer genoemd.
De nieuwe baan van Mattrick is ook opmerkelijk te noemen. Zynga heerste weliswaar ooit over Facebook met Farmville en Words With Friends, maar kent nu barre tijden. De koppositie is overgenomen door King, bekend van Candy Crush Saga, en ook andere partijen krijgen steeds meer greep op de markt. Zynga heeft inmiddels 500 medewerkers ontslagen, diverse developers afgestoten en een aantal games offline gehaald. Een vreemd moment om CEO te worden, maar het bedrijf schijnt hem met open armen te hebben ontvangen.
Hoe het ook zij, Microsoft is druk bezig – bewust en onbewust – alle irritatiepunten rond de Xbox One te verwijderen. Het online en DRM-beleid eruit, een regiovrije console, Don Mattrick gaat weg en developers betalen niet meer voor online updates. Als extra service verdwijnen die vreselijk onhandige 25-cijferige Xbox codes. Dit alles binnen nog geen twee weken. Afgezien van klantvriendelijke marketing rest alleen het 100 dollar prijsverschil. Als Microsoft dit tempo vol houdt komt er met de kerst vast een interessant aanbod – en misschien wel meer. De console oorlog is in volle gang; het worden spannende tijden.