25.06.2013
Gaming

Nabeschouwing E3: Nintendo werkt stug naar een revival

By: Martijn Steinpatz

BlogGaming

Bijna schitteren door afwezigheid. Het overkwam Nintendo dit jaar op de E3. Geen persconferentie, weinig nieuwe titels en ondergesneeuwd door het geweld van Sony en Microsoft. Onvoorstelbaar; dit was het bedrijf die de vorige generatie domineerde met 100 miljoen verkochte spelcomputers. Nu spelen ze een bijrol in de volgende consoleoorlog. Waarom lijkt het bedrijf zich niet druk te maken?

nabeschouwing-e3-nintendo-werkt-stug-naa.jpg
nabeschouwing-e3-nintendo-werkt-stug-naa.jpg

De gieren vliegen boven de hoofden van Nintendo. De Wii U verkoopt niet naar verwachting. Toptitels zijn uitgesteld. De persconferentie op E3 2012 was een drama, die van 2013 werd een Direct Video. De consolemaker oogt timide. Boze stemmen fluisteren: De Wii U is afgelopen. De third parties komen niet meer terug. Het bedrijf kan inpakken. Nintendo boekte voor het eerst in haar bestaan verlies. Dus rest hen enkel de kant op te gaan van Sega en zelf een third party developer te worden, zo luidt het advies.

De redenen zijn overbekend. Third party developers vonden programmeren voor de Wii erg lastig. Daar kwam bij dat er zoveel derderangs spellen voor de console uitkwamen, dat klanten geen verschil tussen goed en slecht konden maken. Makers en uitgevers maakten daardoor veel minder winst. Tenslotte voelde de hardcore gamer zich opzij geschoven voor de casuals. De laatste bleek erg winstgevend in het begin, maar was met de komst van tablets en online games net zo snel weer weg. De eerste stak triomfantelijk zijn tong uit en liep over naar de concurrentie.

super_mario_3d_world_run

Wii U Wii U Wii U

De Wii U lijdt hier ernstig onder. Weinigen – developers, uitgevers, casuals en hardcore gamers -begrijpen de toegevoegde waarde van de GamePad. De rampzalige persconferentie van 2012 maakte de verwarring alleen maar groter. Hierdoor vielen de verkopen tegen – ook omdat de hardcore gamer niets meer van ‘Ninty’ moet hebben. Inmiddels lijken ook de publishers weg van de machine te lopen – zelfs Ubisoft gaat minder publiceren. EA vatte de reden keurig samen: we gaan pas titels leveren als de Wii U goed verkoopt. Hoe moet dat alleen lukken als er niet genoeg titels voor zijn?

Nintendo’s antwoord: we doen het voorlopig zelf. President Satoru Iwata zei dat ze zich niet op de concurrentie richten, maar enkel op hun eigen software. ,,De Wii U moet nog aantonen wat er zo uniek aan is.” Alle aangekondigde titels van deze E3 komen daarom van Nintendo. Via Direct Video werd Mario Kart 8, Super Smash Bros, Donkey Kong Country, Wii Fit U en een Zelda remake aangekondigd. Het bedrijf claimt dat er nog third party titels – ook van EA – voor de Wii U aankomen. Of deze exclusives zijn durven we echter niet te zeggen omdat ze niet getoond zijn.

Toch is het geen slecht idee. Nintendo staat voor innovatieve en leuke games en zij zouden hun console het beste moeten kennen. Verder staat er een line-up van maar liefst zestien exclusieve titels klaar – één meer dan de Xbox One. De meeste games komen dan in 2014 uit, maar daar zit wel Mario Kart 8 en Super Smash Bros tussen. Deze staan garant voor miljoenen verkopen. Met Bayonetta 2 en The Wonderful 101 zouden ze ook meer hardcore gamers kunnen trekken. Het is een gok, maar Nintendo heeft weinig keus. Ze kunnen alleen zelf laten zien wat de Wii U kan.

donkey_kong_country_tropical_freeze_2_605x

Gamepad verwarring

Toch zit er een addertje onder het gras. Weekblad Time viel op dat minstens negen Wii U titels het touchscreen negeren. Als Nintendo niet eens weet wat ze met het ding aan moeten, wat moet de rest dan niet denken? Daarnaast zitten er veel Mario-achtige titels tussen en gamers beginnen daar een beetje moe van te worden. Het is niet de enige oude franchise. Dat Pikmin 3 als een frisse wind wordt beschouwd zegt veel over de staat waarin het bedrijf zich bevindt. Nintendo heeft dringend vers bloed nodig, enkel The Wonderful 101 en Bayonetta 2 als nieuwe IP’s blijft weinig.

Voorlopig trekt Nintendo echter geen nieuwe teams aan, maar breidt haar eigen juist uit. Begrijpelijk, op die manier kan het meer titels maken die aan haar eigen maatstaven voldoet. Ook zien we misschien dan sneller een nieuwe Metroid game.  Toch, zou het geen slecht idee zijn eens underdogs zoals Telltale Games, Suda51 en Arc System Works aan te trekken. Dit soort developers zijn waarschijnlijk nog niet klaar voor de volgende generatie games en zouden Nintendo van nieuwe ideeën kunnen voorzien. Ideeën die het hard nodig heeft.

Gaat Nintendo een third party developer worden? Natuurlijk niet. Sega leed jarenlang verlies voordat ze de overstap maakte. Nintendo boekte dit jaar weer een bescheiden winst en dankzij de Wii heeft het enorme geldreserves. De Wii U line-up voor het komende jaar begint er heel aardig uit te zien en misschien krijgen we nog een paar verrassingen. Of Nintendo de koppositie weer gaat pakken is echter zeer twijfelachtig. Daarvoor moeten eerst de developers gaan bekoren. Zal dat lukken? Dat zal van hun eigen games afhangen. 2014 wordt een heel spannend jaar voor de Japanse gigant.

Share this post