Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Er is niks zo erg als moeten kijken naar een nieuwe versie van een RPG. Met een gemiddelde speelduur van tientallen uren is het vaak niet de makkelijkste opgave als je niet veel tijd hebt om alles nogmaals door te spelen. Maar gelukkig zijn de grootste verbeteringen en nieuwe zaken in Dragons Dogma: Dark Arisen netjes aan het einde van de game verzameld zodat je er meteen in kan duiken met een oudere save. Hoera! Kunnen we toch even kijken of Dark Arisen de oppoetsbeurt is die het rammelige Dragon’s Dogma nodig had om een grotere groep mensen te kunnen plezieren.
Capcom heeft een slechte reputatie als het gaat om downloadable content (DLC) en dat is niet eens zo heel onterecht. Maar één ding doen ze sinds deze generatie wel goed en dat is het uitbrengen van ‘Greatest Hits’. Ze brengen niet gewoon dezelfde versie uit voor een kleinere prijs maar ‘remixen’ het product en brengen dat nogmaals uit voor een aantrekkelijkere prijs. Zie Lost Planet: Colonies, Dead Rising 2: Off the Record en zo nog wat games. De grote gemene deler is dat in die remixen altijd een aantal verbeteringen zitten die in de recensies van het origineel aangestipt worden, naast nieuwe content. Datzelfde is hier aan de hand.
Scherpe randjes slijpen
Waar Dragon’s Dogma nogal wat problemen had was in de uitvoering, specifiek de vreselijke menu’s, onhandige methode van saven en het ontbreken van een manier om van de een naar de andere plek te kunnen gaan. Het grootste gedeelte daarvan (op het saven na eigenlijk alles) is domweg opgelost en dat scheelt nogal in het speelplezier. Je zit in elk geval niet steeds meer te wachten om met je items heen en weer te schuiven (en dat moet nog steeds heel vaak.)
Het voordeel van de nieuwe content is wel dat het allemaal in één nieuwe dungeon zit, op een apart continent. De manier waarop het in de game is gestoken heeft nogal wat weg van de Dark Souls DLC: je moet sowieso aan het einde van een game of in je New Game+ zitten als terugkerende speler en als dit je eerste keer met Dragon’s Dogma is mag je het zien als een nieuwe einddungeon. Sterker nog: ik zou eerst even de game helemaal uitspelen en dan pas erin gaan. Want de andere overeenkomst met From’s game is dat de nieuwe content direct de beuk erin gooit. Prepare to die, zullen we maar zeggen.
Er zit wat in de kelder?
Bitterblack Isle, waar het DLC-gedeelte van Dark Arisen zich afspeelt deelt nog een eigenschap met de Souls games: de manier waarop je steeds dieper de kerker in gaat en op slimme wijze een sluipweg terug krijgt aangeboden zodat je de volgende keer dat je terug naar de oppervlakte bent gegaan makkelijker verder komt. Je wilt af en toe terug komen om de nieuwe ‘cursed’ gear te laten bekijken, want voordat dat is gebeurd heb je niets aan je nieuw gevonden schild of zwaard.
Ook nieuw is de manier waarop je door een soort grim reaper wordt gestalkt, een in eerste instantie onverslaanbaar figuur die voor pure paniek zorgt en die je stukje bij beetje, terwijl je je door de kerker heen worstelt, kunt beschadigen. Het doet denken aan de “STARS” zombie van Resident Evil 3, die op de meest inopportune momenten binnen kwam vallen, liefst terwijl je bezig was met andere vijanden. Die spanning dikt de sfeer die in de game zit aan, zeker omdat die verschijning random is en je dus oprecht nooit weet wanneer dat ding langskomt.
De donkere en gevaarlijke omgeving zonder veel bewegingsruimte werkt goed voor Dragon’s Dogma. Hoewel het nog steeds geweldig is om bij dageraad door de velen te lopen in de game is de toevoeging van Bitterblack er eentje die de game completer maakt en daarnaast nog eens heel goed samengaat met het vechtsysteem en in die zin is het nu veel makkelijker voor me om deze game als geheel aan te raden (hoewel dat voor RPG fans toch al niet zo moeilijk was) omdat de scherpe kantjes eraf zijn.
Het is ook nooit goed
Het enige jammere is dat de eerste generatie Dragon’s Dogma spelers zich misschien een klein beetje gepasseerd voelen juist doordat dit een ‘greatest hits’-release is en juist geen DLC. De prijs is heel aardig (€30 om mee te beginnen) maar voor iemand die Dragon’s Dogma al gekocht heeft zou het wel aardig zijn geweest om voor een tientje of vijftien euro alleen de extra content te kunnen krijgen. Voor de goede orde: de kerker op Bitterblack Isle is verdomde groot en houdt je heel wat uren bezig, als je het zo wil tellen, maar om alleen daarvoor een game opnieuw te kopen moet je wel echt van Dragon’s Dogma houden. Wat ik zeg: ze kunnen het niet winnen, het is ook nooit goed.
Maar het is wel goed. Dark Arisen brengt Dragon’s Dogma tot grotere hoogte en als ik zeg: “betere game, helft van de prijs?” moet jij me maar iemand vinden die dat een probleem vindt. Als Dragon’s Dogma je helemaal niet aanspreekt zal dat nu ook niet veranderen, maar voor mensen die misschien wat moeite hadden om van de game te houden of het niet helemaal aandurfden is dit de ideale mogelijkheid om Gransys te gaan bezoeken.
Dragon’s Dogma: Dark Arisen, ontwikkeld en uitgebracht door Capcom voor de Xbox 360 en PS3 op 26 april 2013
Verder lezen over Capcom
Gaming10.03.2019
Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug
PS4 reviewGaming07.02.2018
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte
PS4 reviewGaming17.07.2017
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V
Gaming09.06.2014
Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft
Gaming19.12.2013
Echte Street Fighter kunst binnen handbereik
Gaming02.11.2013
En de beste verkopende Capcom game is…
Gaming02.10.2013
Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.
Gaming19.09.2013