Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ik dacht even dat het voorbij was. Na Resident Evil 6 en Dead Space 3 vreesde ik dat mijn geliefde survival horro-genre voorgoed terug het graf ingestampt was door de commercie en voortschrijdend inzicht in de productie van games. Maar gelukkig is daar Tango Ganeworks, de studio van Shinji Mikami (oftewel mr. Resident Evil) die mij persoonlijk tot nu toe nog niet teleurgesteld heeft. Hij heeft meegewerkt aan een groot deel van de games die ik als geweldig bestempel en als ik de trailer van The Evil Within bekijk denk ik dat ik alweer een nieuwe game aan dat lijstje kan gaan toevoegen. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Shadows of the Damned is dit helemaal zijn eigen ding en zal hij wel moeten bewijzen dat al die ervaring in het genre niet voor een remmende voorsprong hebben gezorgd.
Maar laat ik mezelf niks wijsmaken: ik ben er helemaal klaar voor en zelfs als deze game niets nieuws toevoegt aan het genre zal de uitvoering (mede door versies voor “next-generation consoles”) ervoor zorgen dat ik als fan van het genre weer kan genieten. De trailer ziet er goed uit en weet die specifieke Survival Horror-sfeer (idealiter zo tussen Silent Hill en Resident Evil in) helemaal te raken. Dat wil echter nog niet zeggen dat het leuk gaat worden om te spelen.
Nu is dat traditioneel in dit genre niet het allerbelangrijkste en zou er zelfs een argument gemaakt kunnen worden dat het beter is als alles niet te vloeiend verloopt (want angstverhogend), maar daarom is het juist interessant om te zien wat een oude rot in het vak zich laat invallen om het met alle geleerde lessen in games tot nu toe toch iets te maken dat je als speler angst kan inboezemen en onvermogen kan creëren of in elk geval simuleren. Tot nu toe lijkt het er op (van de beperkte informatie die beschikbaar is) dat de omgeving zich in real-time aanpast aan spelers, maar welke vorm dat aanneemt weten we nog niet.